آنچه معلمان انجام می‌دهند و آنچه دانش‌آموزان ادراک می‌کنند؛ پدیدارشناسی مفهوم ارزشیابی
کد مقاله : 1697-CLASS
نویسندگان
جلیل یونسی بروجنی *
چکیده مقاله
آموزش و سنجش از ارکان مهم نظام آموزشی و بخش جدایی‌ناپذیر آن است که وظیفه هدایت مستمر یادگیری دانش‌آموزان را برعهده دارد و در جهت تحقق اهداف آموزشی به کار می‌رود. آموزش و سنجش فرایندی متشکل و به‌هم‌پیوسته است که تمام اجزای آن به‌گونه‌ای سازمان‌یافته برای رسیدن به هدفی معین فعالیت می‌کند. در این میان توجه به فرایند ارزشیابی و اصول تأثیرگذار بر آن از دیدگان دانش‌آموزان و معلمان، باتوجه‌به نقشی که ارزشیابی در جهت دستیابی به هدف‌های توسعه انسانی دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به نظر می‌رسد اگرچه دانش‌آموزان در تمام سال‌هایی که با آموزش رسمی مواجه است در معرض ارزشیابی نیز قرار دارد و این اقدام توسط معلمان انجام‌می‌شود لیکن کمتر پژوهشی به ادراک و تفاوت دیدگاه ایشان در مورد ارزشیابی پرداخته‌است. ازاین‌رو، مطالعه حاضر با هدف تحلیل ادراک دانش‌آموزان و معلمان مقطع ابتدایی شهر تهران از مفهوم «ارزشیابی» انجام شده‌است. به‌عبارت دیگر، پژوهش پیش روی به‌دنبال درک عمیق‌تری از این دو مفهوم از نگاه معلمان و دانش‌آموزان بوده و به تفاوت و شباهت آنها پرداخته، بدین‌منظور از روش کیفی و طرح پدیدارشناسی برای واکاوی ادراک معلمان و دانش‌آموزان استفاده شده‌است. مشارکت‌کنندگان پژوهش حاضر همه‌ی معلمان و دانش‌آموزان دوره‌ی ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1403 است که با تعدادی از ایشان که به‌صورت در دسترس بوده، به‌عنوان نمونه مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته انجام شده‌است و نتایج حاکی از وجود تفاوت در ادراک معلمان و دانش‌آموزان از مفاهیم ارزشیابی و نمره است.
کلیدواژه ها
ادراک از نمره، ادراک از ارزشیابی، سنجش، پدیدارشناسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
login