یکی از روش‌هایی که در جهت بررسی عملکرد وپیشرفت تحصیلی  دانش آموزان مورد توجه سیستم نظام آموزشی قرار گرفته سنجش کلاسی است ، به عبارتی مشاهده  و نهایتا مقایسه عملکرد دانش آموزان در طول زمان.

اما این امر چگونه میسر می شود؟

 بله  درست حدس زدید  با توجه به امتیازاتی که دانش آموز از آزمون ها و تکالیف کسب می کند و نه به لحاظ مهارت.

 نمره ، همان دغدغه همیشگی دانش‌آموزان و خانواده‌ها  ، که سالهاست بخش عظیمی از فعالیت معلمان و بدنه آموزش و پرورش را به خود مشغول کرده است . شاید بتوان نمره را مثابه یک قلم دانست که بر داستان زندگی دانش­آموزان ما نقش می­کشد و به تازگی با اعلام  تاثیر معدل در کنکور ، نقش سرنوشت سازتری را رقم می زند.

و اما  این نمره چیست؟ به زعم استیونس، نسبت دادن  یک عدد به یک صفت یا ویژگی ، براساس یک سری قواعد را اندازه‌گیری (نمره‌دهی) می گویند و اگر آن صفت میزان یادگیری دانش‌آموزان باشد ، اندازه‌گیری میزان پیشرفت تحصیلی در آزمون پایانی را می‌توان نمره نامید  .

گویا دعوا بر سر قواعد اندازه‌گیری است ..... این قواعد زیر چتر مفهوم گسترده‌تری باعنوان سنجش کلاس تعریف می‌شود و در حال حاضر بعد از سالیان سال و باتوجه به اهمیت گسترده‌ای که سنجش کلاسی در آموزش و پرورش یافته است بر آن شدیم تا دست نوشته‌ای علمی و تجارب علمی در این حیطه را بایکدیگر به اشتراک بگذاریم.

امید است این گردهمایی راهی باشد به سوی نمراتی  منصفانه‌تر در جهت سنجش کلاسی اثربخش‌تر.