یکی از روشهایی که در جهت بررسی عملکرد وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان مورد توجه سیستم نظام آموزشی قرار گرفته سنجش کلاسی است ، به عبارتی مشاهده و نهایتا مقایسه عملکرد دانش آموزان در طول زمان.
اما این امر چگونه میسر می شود؟
بله درست حدس زدید با توجه به امتیازاتی که دانش آموز از آزمون ها و تکالیف کسب می کند و نه به لحاظ مهارت.
نمره ، همان دغدغه همیشگی دانشآموزان و خانوادهها ، که سالهاست بخش عظیمی از فعالیت معلمان و بدنه آموزش و پرورش را به خود مشغول کرده است . شاید بتوان نمره را مثابه یک قلم دانست که بر داستان زندگی دانشآموزان ما نقش میکشد و به تازگی با اعلام تاثیر معدل در کنکور ، نقش سرنوشت سازتری را رقم می زند.
و اما این نمره چیست؟ به زعم استیونس، نسبت دادن یک عدد به یک صفت یا ویژگی ، براساس یک سری قواعد را اندازهگیری (نمرهدهی) می گویند و اگر آن صفت میزان یادگیری دانشآموزان باشد ، اندازهگیری میزان پیشرفت تحصیلی در آزمون پایانی را میتوان نمره نامید .
گویا دعوا بر سر قواعد اندازهگیری است ..... این قواعد زیر چتر مفهوم گستردهتری باعنوان سنجش کلاس تعریف میشود و در حال حاضر بعد از سالیان سال و باتوجه به اهمیت گستردهای که سنجش کلاسی در آموزش و پرورش یافته است بر آن شدیم تا دست نوشتهای علمی و تجارب علمی در این حیطه را بایکدیگر به اشتراک بگذاریم.
امید است این گردهمایی راهی باشد به سوی نمراتی منصفانهتر در جهت سنجش کلاسی اثربخشتر.