بگذاریم دانش‌آموزان در امتحان‌ها خود واقعی‌ شان باشند، کاربرد سنجش نهانی در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
کد مقاله : 1696-CLASS
نویسندگان
جلیل یونسی بروجنی *
چکیده مقاله
مطابق با شواهد و آمارها، بازی‌های دیجیتالی در بین دانش‌آموزان نسل اینترنت از محبوبیت ویژه‌ای برخوردارند. پژوهش‌های انجام شده از نقش مؤثر بازی‌های دیجیتال در غنی‌سازی اوقات فراغت و محیط‌های رسمی آموزش و یادگیری حمایت می‌کنند. باتوجه‌به رویکرد ارزشیابی برای و به‌عنوان یادگیری و واقعی‌تر بودن نتایج سنجش نهانی، این پژوهش باهدف تعیین تأثیر بازی‌وارسازی با رویکرد سنجش نهانی در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوم دبستان در درس علوم‌تجربی و با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل و به روش شبه‌آزمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر پایه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1403 است. با روش نمونه‌گیری هدفمند دو مدرسه و دو کلاس به‌عنوان نمونه انتخاب شده، یکی از کلاس‌ها به‌عنوان گروه کنترل و کلاس دیگر به‌عنوان گروه آزمایش که بازی‌وارسازی را به‌عنوان متغیر مستقل دریافت کرده‌اند. ابزار جمع آوری داده‌ها از نوع آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی است که روایی آن با توجه به نظر متخصصان و جدول هدف محتوا تأیید و پایایی آن نیز از طریق روش کودر و ریچاردسون محاسبه شده است. به‌منظور تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس استفاده شده است. یافته‌ها حاکی از تأثیر بازی‌وارسازی در قالب معرفی سنجش نهان در بهبود یادگیری و پیشرفت در درس علوم‌تجربی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل دارد.
کلیدواژه ها
بازی‌وارسازی، سنجش نهانی، بازی‌های دیجیتال، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، علوم‌تجربی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
login