بررسی میزان آگاهی معلمان از انواع تکنولوژی های آموزشی موثر بر یادگیری دانش آموزان |
کد مقاله : 1689-CLASS |
نویسندگان |
فرحناز رضازاده خیاط *1، سمیه فرهودی2، مهناز دولتخواه3، حدیثه واحدی4 1کارشناسی ارشدروانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه 2دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه 3کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه 4کارشناسی آموزش الهیات، پردیس علامه طباطبایی ارومیه |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر به بررسی میزان شناخت معلمان از فناوری آموزشی و کاربست آن در فرایند یادگیری دانش آموزان پرداخته است. در این تحقیق از دو روش تحقیق توصیفی (پیمایشی) به منظور سنجش میزان شناخت و آگاهی معلمان از فناوری آموزشی و کاربست آن در فرایند یاددهی و یادگیری (با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته) و روش نیمه تجربی از نوع طرح دوگروهی با پیش آزمون و پس آزمون، به منظور کاربرد طرح آموزش ویژه استفاده شده است. آزمودنی های طرح شامل معلمان و دانش آموزان دبیرستانی بوده اند و نتایج تحلیل داده ها حاکی از آن بود که میزان شناخت و استفاده معلمان از فناوری آموزشی در حد کم و متوسط بوده و بین شناخت و کاربست فناوری از سوی معلمان و هم چنین وجود مواد و وسایل آموزشی با استفاده از آنها از سوی معلمان رابطه معنی داری وجود داشته است. همچنین به کارگیری مواد و رسانه های آموزشی، استفاده از طراحی منظم آموزشی و ارزشیابی صحیح و اصولی از سوی معلمان در فرایند تدریس، موجب افزایش یادگیری دانش آموزان می شود. |
کلیدواژه ها |
فناوری آموزشی، یادگیری دانش آموزان، مقطع ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده |