سنجش مفهومی درس ریاضی بهوسیله سوالهای باز-پاسخ |
کد مقاله : 1677-CLASS |
نویسندگان |
زهره محمودی *1، زهرا گویا2 1دبیر رسمی آموزش و پرورش 2استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با این هدف اجرا گردید که آیا سوالهای باز-پاسخ ابزاری مناسب برای سنجش مفهومی دانشآموزان است و اطلاعات درستی از میزان درک و فهم دانشآموز در اختیار معلم قرار میدهد یا خیر. شرکتکنندگان پژوهش دانشآموزان پایه هشتم یکی از مدارس کم جمعیت مناطق کشور بودند. ابزار جمعآوری داده شامل یک سوال باز-پاسخ، مشاهده و مصاحبه بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی بود. روش اجرا به اینگونه بود که دانشآموزان در طی دو جلسه به یک سوال باز-پاسخ جواب دادند. در جلسه اول دانشآموزان به صورت انفرادی و بدون مشورت با یکدیگر به سوال پاسخ دادند و در جلسه دوم دانشآموزان به سه گروه تقسیم شدند و اینبار با همکاری یکدیگر به سوال پاسخ دادند. در هر مرحله نیز گفتوگوی دانشآموزان توسط معلم-پژوهشگر ثبت گردید و در پایان هر جلسه، با دانشآموزان در رابطه با مسائل باز-پاسخ مصاحبه انجام شد. نتایج این تحقیق نشان داد که در مقابل مسائل بسته-پاسخ که تنها میتوانند یک یا تعداد محدودی از مفاهیم آموزشی را مورد سنجش قرار دهند، مسائل باز-پاسخ قادرند همزمان مفاهیم متعددی را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند و اطلاعات خوبی از درک و فهم دانشآموزان در اختیار معلم قرار دهند. دانشآموزان برای پاسخگویی به این سوالها لازم است موضوعات مختلف ریاضی را در ذهن خود مرور کنند تا بتوانند جوابهای مناسبی ارائه دهند که این خود سبب ارتقای یادگیری آنان میشود. |
کلیدواژه ها |
سنجش مفهومی، سوالهای باز-پاسخ، درس ریاضی، دانشآموزان پایه هشتم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |