رابطه بین اخلاق حرفه‌ای با سنجش کلاسی معلمان مدارس ابتدایی
کد مقاله : 1654-CLASS
نویسندگان
سمیه بخشی پریخانی *1، هاجر بوداقی2، مرتضی بوداقی3، اسما سادات قاضی مرعشی4
1آموزش و پرورش
2آموزش و رورش
3معاون \رورشی
4آموزگار ابتدایی
چکیده مقاله
معلمان مهم‌ترین کنشگران نظام تعلیم و تربیت می‌باشند و برنامه درسی اصلی‌ترین زمینه اجرایی فعالیت‌های آموزشی آنان در کلاس درس است. با توجه به اهمیت سواد سنجش معلمان، تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین رابطه بین اخلاق حرفه‌ای با سنجش کلاسی معلمان مدارس ابتدایی انجام شده است. تحقیق حاضر از حیث هدف یک تحقیق کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات همبستگی به شمار می‌اید. داده‌های مطالعه از 161 معلم دوره ابتدایی و به روش نمونه‌گیری دردسترس و با لحاظ کردن نسبت لازم در مدلسازی معادلات ساختاری حاصل شد. برای سنجش وضعیت اخلاق حرفه‌ای و سواد سنجش معلمان به ترتیب از پرسشنامه‌های بیگ‌زاده1393 و رایحه السادات هاشمی محمدآبادی در سال 1398استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد همبستگی مؤلفه‌ها و عامل کلی اخلاق حرفه‌ای با نگرش و دانش سواد سنجش معلمان 61/0 و 86/0 و همگی معنادار بوده‌اند. آزمون الگوی روابط بین سه متغیر حاکی از برازش مناسب مدل و معناداری هر یک از پارامترهای برآورد شده برای مسیرها در مدل است. به طور کلی نتایج حاصل شده موید فرضیه‌های تحقیق و بیانگر نقش قابل توجه اخلاق حرفه‌ای معلمان با سواد سنجش معلمان دوره ابتدایی است.
کلیدواژه ها
اخلاق حرفه‌ای، نگرش و سواد سنجش معلمان، دوره ابتدایی.
وضعیت: پذیرفته شده
login