تأثیر بازی های آموزشی بر مهارت های یاددهی-یادگیری و توانایی سنجش کلاسی در دانش آموزان مقطع ابتدایی |
کد مقاله : 1653-CLASS |
نویسندگان |
فاطمه حیاتی فر * دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی_ (آموزگار شاغل در آموزش و پرورش شهرستان ماهشهر) |
چکیده مقاله |
ارزیابی یک فرآیند مستمر و یک تمرین دوره ای است. ارزیابی در یاددهی-یادگیری اجتناب ناپذیر است زیرا در تمام زمینه های فعالیت آموزش و پرورش نیاز به قضاوت و نظرسنجی است. یکی از ابزار های مهم در فرآیند آموزش، کلاس درس است که به عنوان محیطی برای تبادل دانش و تجربه بین دانش آموزان و معلم می باشد بنابراین ارزیابی و سنجش آموزشی در کلاس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروزه نظام های آموزشی مختلف به دنبال روش های نوین برای ارتقای کیفیت یادگیری دانش آموزان هستند. استفاده از بازی های آموزشی به عنوان ابزار ارزیابی در محیط های ابتدایی دارای مزایا و معایبی است. تحلیل و بررسی تأثیر بازی های آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به منظور استفاده از بازی به عنوان ابزار سنجش کلاسی در نظام آموزشی، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله به روش توصیفی-کتابخانه ای و استفاده از منابع مختلف صورت گرفته است، به بررسی و تحلیل اهمیت سنجش کلاسی، موانعی که بر سر راه وجود دارد و بررسی تحلیل سنجش بازی های کلاسی به عنوان ابزاری برای سنجش، مزایای استفاده از بازی در کلاس درس و... پرداخته شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که با توجه به اهمیت سنجش کلاسی به عنوان یک امر اجتناب ناپذیر در نظام آموزش و پروش و با توجه به ضرورت استفاده از رویکرد های نوین در کلاس درس، استفاده از بازی به عنوان ابزاری برای سنجش دانش آموزان در روند پیشرفت تحصیلی آنها بسیار مؤثر بوده است. |
کلیدواژه ها |
سنجش کلاسی، بازی آموزشی، ارزشیابی، فعالیت های یاددهی-یادگیری. |
وضعیت: پذیرفته شده |