| سنجش اثربخشی آموزش مواجه درمانی روایتی و رفتار درمانی شناختی بر کیفیت زندگی، رضایت و کنترل شیدایی در دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان میانه | 
| کد مقاله : 1647-CLASS | 
| نویسندگان | 
| 
		اسراء  سیفی پور * آموزگار پایه ابتدایی ( آموزش و پرورش ) 		 | 
| چکیده مقاله | 
| هدف از این پژوهش، سنجش اثربخشی آموزش مواجه درمانی روایتی و رفتار درمانی شناختی بر کیفیت زندگی، رضایت و کنترل شیدایی در دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان میانه بود. روششناسی این پژوهش به صورت علمی پژوهشی با استفاده از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونهای از دانش آموزان دختر مدارس ابتدایی میانه با مشکلات شیدایی انتخاب شد و بهصورت تصادفی به سه گروه آزمایشی، آموزش مواجه درمانی روایتی، رفتار درمانی شناختی و گروه کنترل تقسیم شدند. در ادامه، برای گروههای آزمایشی، برنامههای آموزشی مواجه درمانی روایتی و رفتار درمانی شناختی اجرا شد و گروه کنترل بدون دریافت هیچ برنامهای باقی ماند. دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی مانند میانگین، انحراف معیار و درصد محاسبه شدند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری مناسب انجام شد و میزان معناداری نتایج بررسی شد. نتایج نشان دادند که آموزش مواجه درمانی روایتی و رفتار درمانی شناختی بهطور معناداری بر کیفیت زندگی، رضایت و کنترل شیدایی در دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی تأثیرگذار بود. این نتایج نشان میدهد که استفاده از این روشهای درمانی میتواند در بهبود کیفیت زندگی و رضایت دانشآموزان و کاهش مشکلات شیدایی آنها مؤثر باشد. با توجه به نتایج بهدستآمده، پیشنهاد میشود که آموزش مواجه درمانی روایتی و رفتار درمانی شناختی بهعنوان روشهای موثر در بهبود کیفیت زندگی و رضایت دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، توصیه میشود که در پژوهشهای آتی نیز اثربخشی این روشها در سایر مدارس و جامعههای مختلف آموزشی بررسی شود. | 
| کلیدواژه ها | 
| سنجش اثربخشی، رفتاردرمانی شناختی، کیفیت زندگی، رضایت، مقطع ابتدایی | 
| وضعیت: پذیرفته شده |