ارزشیابی ترکیبی ، رویکردی نوین برای تحول در کیفیت نظام آموزشی
کد مقاله : 1646-CLASS
نویسندگان
حسن تقی پور کران *1، فرشته رضاپور2
1معاون
2مشاور
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر ارزیابی و مقایسه ی دو رویکرد کمی و کیفی ارزشیابی می باشد. در ابتدا به روند و چگونگی استفاده از رویکردهای مختلف ارزشیابی در برنامه های درسی و برخی انتقاداتی که به این رویکرد های اغلب کمی گرا وارد است اشاره می شود. سپس به بررسی اهمیت ارزشیابی ترکیبی و تاثیر آن در ارزیابی دانش، نگرش و مهارت در یادگیرندگان و اثرات آن در اشاعه ی برنامه ی درسی پنهان و همچنین نقش و رسالت معلمان در نهادینه سازی آن بعنوان یکی از حوزه های مهم و تاثیر گذار در آموزش آینده جهت پاسخگویی به نیازهای آموزش در دوران جهانی پرداخته شده است و در ادامه در خصوص چگونگی باز اندیشی در اصول و مبانی ارزشیابی و سنجش بر اساس تغییرات و پیشرفت های جدید در علوم خصوصا علوم شناختی بحث شده است. بنابراین پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سوال است که چگونه می توان از ارزشیابی ترکیبی بعنوان رویکردی نوین در سنجش یادگیری در جهت بهبود کیفیت و غنای یادگیری و بعنوان شاخصی برای بهبود کیفیت و توانمندسازی نظام آموزشی استفاده نمود.
کلیدواژه ها
ارزشیابی ترکیبی، ارزشیابی کیفی، ارزشیابی کمی، نظام آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده
login