کاربرد هوش مصنوعی در سنجش یادگیریهای شناختی دانشآموزان (مقاله مروری) |
کد مقاله : 1639-CLASS |
نویسندگان |
عبدالرضا باجی *1، مهدی محمودی2 1دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ، گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه پیام نور 2عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور |
چکیده مقاله |
هدف از این مطالعه بررسی کاربرد هوش مصنوعی در سنجش یادگیریهای شناختی دانشآموزان بود. بر اساس یک روایت و چارچوبی برای ارزیابی هوش مصنوعی که از یک تحلیل اولیه شناسایی شده است، دامنه مطالعه به کاربرد و تأثیرات هوش مصنوعی در مدیریت، آموزش و ارزشیابی محدود شد. روش تحقیق توصیفی و تحلیلی بوده و به مدد مطالعات کتابخانهای انجام شد. استفاده از مرور ادبیات به عنوان طرح و رویکرد تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. هوش مصنوعی در ابتدا به شکل کامپیوتر و فناوریهای مرتبط با کامپیوتر، انتقال به سیستمهای آموزش هوشمند مبتنی بر وب و آنلاین، و در نهایت با استفاده از سیستمهای کامپیوتری تعبیهشده، همراه با سایر فناوریها، استفاده از روباتهای انساننما و چتباتهای مبتنی بر وب برای انجام فعالیتها به خود گرفت. این مطالعه نشان داد که هوش مصنوعی به طور گسترده در آموزش، به ویژه سنجش و ارزشیابی توسط مؤسسات آموزشی، به اشکال مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین از هوش مصنوعی میتوان در کاهش تقلب در امتحانات نهایی نیز استفاده کرد. با استفاده از این بسترها، مربیان توانستهاند وظایف اداری متفاوتی مانند بررسی و نمرهدهی به تکالیف دانشآموزان را به طور موثرتر و کارآمدتر انجام دهند و به کیفیت بالاتری در فعالیتهای آموزشی خود دست یابند. بنابراین پیشنهاد میشود مسئولان آموزش و پرورش به نقش هوش مصنوعی در فرایند سنجش کلاسی دانشآموزان توجه ویژهای داشته باشند. |
کلیدواژه ها |
هوش مصنوعی، دانشآوزان، سنجش، یادگیری. |
وضعیت: پذیرفته شده |