کیفیت در فرایند آموزش در کلاس درس
کد مقاله : 1637-CLASS
نویسندگان
لیدا حیدری1، فرانک موسوی *2، الهام حسینی1
1آموزش و پرورش
2دانشیار مدیریت آموزشی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایران
چکیده مقاله
این مطالعه به بررسی عوامل حیاتیِ تأثیرگذار بر کیفیت تدریس و اثربخشی روش‌های مختلف ارزشیابی در محیط‌های آموزشی می‌پردازد. این پژوهش با اتخاذ یک طرح تحقیقی با روش‌های چندگانه داده‌های کمی از نظرسنجی‌ها و مشاهدات کلاس درس را با بینش‌های کیفی از مصاحبه‌ها و گروه‌های متمرکز شامل معلمان و دانش‌آموزان یکپارچه‌ می‌کند. این تحقیق دو عامل بنیادین که تأثیر قابل توجهی بر کیفیت تدریس دارند را شناسایی می‌کند: خودکارآمدی معلم و درگیری دانش‌آموز. تحلیل کمی همبستگی‌های قوی بین این عوامل و ارزیابی‌های بالاتر از کیفیت تدریس را نشان می‌دهد و بر اهمیت آنها در پیامدهای آموزشی تاکید می‌ورزد. یافته‌های کیفی به نیاز برای بازخورد عملی و پیوسته در سیستم‌های ارزیابی و نیز ارزش صمیمیت معلم و شفافیت در آموزش اشاره می‌کنند. این تحقیق بر ضرورت یکپارچه‌سازی راهبردهای آموزشی متنوع، خصوصا آموزش متمایز، برای برآورده کردن نیازهای جمعیت‌های دانش‌آموزی متنوع به‌شکل مؤثر تأکید دارد. بعلاوه، خواهان گسترش برنامه‌های رشد حرفه‌ای است که خودکارآمدی معلمان را ارتقاء می‌دهند. این پژوهش با تقویت اصول ساختارگرایی اجتماعی ویگوتسکی و عمل انعکاسی شون به نظریه آموزشی کمک می‌کند و پیشنهاد می‌دهد که ارزشیابی و ارتقاء مؤثر کیفیت تدریس نیازمند رویکردی جامع است که هم بُعد آموزشی و هم بُعد رابطه‌ای آموزش را مورد توجه قرار دهد. در نهایت، این مطالعه چندین توصیه برای پژوهش‌های آینده بیان می‌کند؛ از جمله نیاز به مطالعات طولی و بررسی نقش تکنولوژی در ارزشیابی‌های تدریس. یافته‌ها پیامدهای قابل‌توجهی برای سیاست‌ها و رویه‌های آموزشی دارند و راهبردهایی مبتنی بر شواهد برای بهبود کیفیت تدریس در بسترهای آموزشی مختلف پیشنهاد می‌دهند.
کلیدواژه ها
کیفیت تدریس، خودکارآمدی معلم، درگیری دانش‌آموز،ارزیابی آموزشی، رشد حرفه‌ای، پژوهش با روش‌های چندگانه، نظریه آموزشی، مشاهدات کلاس درس، مکانیزم‌های بازخورد، عمل انعکاسی
وضعیت: پذیرفته شده
login