تجارب معلمان درخصوص تحقق اهداف ارزشیابی توصیفی در دوره دوم ابتدایی |
کد مقاله : 1614-CLASS |
نویسندگان |
بهاره صالحی سده * آموزگار |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی تحقق اهداف ارزشیابی توصیفی در دوره دوم ابتدایی از دیدگاه معلمان شهر فولادشهر در سال تحصیلی 1403-1402اجرا شده است. روش تحقیق در پژوهش حاضر روش آمیخته که شامل روش کمی و کیفی می باشد، داده ها در بخش کمّی پژوهش از طریق پرسشنامه محقق ساخته «سنجش نگرش معلمان از میزان تحقق اهداف ارزشیابی کیفی-توصیفی» و در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شدند. برای تحلیل داده های کمی از روش های توصیفی و استنباطی استفاده شد بدین گونه که در بخش تحلیل توصیفی از روشهای آماری جدول فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد وبه منظور تحلیل استنباطی داده های به دست آمده از آزمون tتک نمونه ای و برای تحلیل داده های کیفی از تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه معلمان پایه چهارم، پنجم و ششم مقطع ابتدایی است که در مجموع 100پرسشنامه با روش سرشماری توزیع شده است و به منظور بسط دهی و افزایش پژوهش و تحلیل بیشتر طرح ارزشیابی کیفی-توصیفی به صورت نمونه گیری هدفمند انجام شد. نتایج بدست آمده از ابزار پژوهش (مصاحبه و پرسشنامه) نشان دهنده آن است که به طور کلی از دیدگاه معلمان ابتدایی ارزشیابی توصیفی در تحقق اهداف، بهبود کیفیت یادگیری دانش آموزان، تأکید بر اهداف آموزش به جای تأکید بر محتوای کتابها، فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف حاکمیت مطلق امتحانات پایانی و افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی ـ یادگیری تاثیر مطلوبی داشته است و تنها هدف حذف فرهنگ بیست گرایی دانش آموزان در حد نامطلوب ارزیابی شد. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی کیفی توصیفی، معلمان، مزایا، معایب |
وضعیت: پذیرفته شده |