دستاوردهای هوش مصنوعی در کیفیت بخشی به آموزش و فرایند یاددهی و یادگیری
کد مقاله : 1613-CLASS
نویسندگان
مریم کاظمی *1، فرانک موسوی2، سجاد کاکایی1
1دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
2دانشیار مدیریت آموزشی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایران
چکیده مقاله
هوش مصنوعی در حال دگرگونی آموزش و در دسترس قرار دادن آن برای همه افراد، فارغ از محدودیت‌ها، است. هدف هوش مصنوعی، شخصی‌سازی مسیر آموزشی بر اساس نیازهای فردی هر دانش‌آموز است تا هر فرد متناسب با توانمندی‌های خود از آموزش بهره‌مند شود.
با وجود مزایای فراوان هوش مصنوعی در آموزش، نیاز به اساتید انسانی همچنان باقی است. توسعه نظام آموزشی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، از چالش‌های اصلی سیاستگذاران آموزشی است. تربیت یادگیرندگانی که با آمادگی لازم برای جامعه در حال تغییر و پیچیدگی‌های عصر انفجار اطلاعات روبرو شوند، از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی آموزش در قرن بیست و یکم است. از جمله موانع توسعه آموزش الکترونیکی می‌توان به نبود سیاست‌ها، خط‌مشی‌ها و قوانین اجرایی، نبود استانداردهای معتبرسازی، مشخص نبودن ارزش مدرک تحصیلی مربوطه، ضعف شناخت مسئولان سطح بالا، نبود راهبرد توسعه اطلاعاتی در کشور، عدم سرمایه‌گذاری مناسب و عدم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی اشاره کرد. هوش مصنوعی، مزایای بی‌شماری را برای آموزش الکترونیکی به ارمغان می‌آورد، اما جایگزینی برای مربیان انسانی نیست. هوش مصنوعی ابزاری است که فرآیند آموزش و یادگیری را تکمیل و بهبود می‌بخشد و پشتیبانی و منابع بیشتری را برای مربیان و یادگیرندگان فراهم می‌کند.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، کیفیت، آموزش، یاددهی، یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده
login