بهره گیری از روش های متنوع سنجش کلاسی جهت افزایش مشارکت دانش آموزان |
کد مقاله : 1610-CLASS |
نویسندگان |
مریم فرهمندپور *1، سیده ملیحه حسینی2 1کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی دانشگاه بیرجند، بیرجند ایران 2کارمند آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
مشارکت یک نظام فکری و تعاملی است که در آن معلم، فرصت پاسخگویی را به همه دانش آموزان می دهد. باتوجه به شیوه های جدید ارزشیابی توصیفی و ترغیب دانش آموزان به روش های اکتشافی و انجام فعالیت های گروهی، دانش آموزان بدون مشارکت و فعالیت نمی توانند در جریان فرایند یاددهی و یادگیری قرارگیرند و بهره ای از آموزش ببرند. هدف پژوهش حاضر بررسی روش های متنوع سنجش کلاسی در زمینه عواملی است که باعث گرایش هرچه بیش تر دانش آموزان دوره ابتدایی به انجام فعالیت های مشارکتی در کلاس می شود. این پژوهش از نوع توصیفی بوده و شیوه ی گردآوری داده ها مبتنی بر شیوه ی کتابخانه ای یا اسنادی می باشد. نحوه ی تحلیل داده ها نیز مبتنی بر روش توصیفی می باشد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که استفاده از ابزارهای متنوع سنجش و ارزشیابی مانند طرح مسئله و مسئله های باز پاسخ، انواع روش های سنجش عملکردی، تقویت تفکر خلاق و ارائه بازخوردهای مناسب و به هنگام، با توجه به سبک یادگیری و ترجیحات سنجشی فراگیران باعث افزایش مشارکت دانش آموزان می شود و آن ها را به انجام فعالیت های کلاسی ترغیب می کند. |
کلیدواژه ها |
مشارکت ، سنجش کلاسی، دانش آموزان، سنجش عملکردی |
وضعیت: پذیرفته شده |