افزایش سطح علمی و ارتقای بهره وری دانش آموزان با روش های نوین در مباحث تربیت بدنی |
کد مقاله : 1604-CLASS |
نویسندگان |
نگار قوی پنجه بناب * دبیر تربیت بدنی |
چکیده مقاله |
نتایج تحقیقات نشان می دهد ک عوامل موثر برای ارزشیابی موفق نظام آموزشی شامل مواردی از قبیل، عوامل ضرورت ارزشیابی، کارکردهای ارزشیابی، کارکردهای عمده(حرفه ای، اطلاعاتی، سازمانی و...) و شاخص های ارزشیابی است.ارزشیابی یکی از ارکان مهم و اساسی " یاددهی - یادگیری " است . هدف از ارزشیابی این است که دریابیم در ابتدا کجا بوده ایم؟ مطلوب ما چیست؟ برخی از راهکارهای سنتی ارزشیابی فاقد قابلیت به کارگیری در شرایط جدید آموزشی و تربیتی هستند حال سوال این است که در شرایط جدید با توجه ب سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش جایگاه روش های خلاق و ابتکاری در ارزشیابی چیست ؟ از چه ابداعات و خلاقیت هایی در زمینه ارزشیابی می توان استفاده نمود ؟ چگونه میتوان محیط و بسترارزشیابی را شادوپرنشاط کرد؟ تجربه حاضربا عنوان افزایش سطح علمی و ارتقای بهره وری دانش آموزان باروش های نوین در مباحث تربیت بدنی صورت گرفته و هدف ازآن ایجاد یک "فرصت یادگیری " خوشایند درکلاس درس در کنار افزایش تعامل گروهی مبتنی بر نظریه یادگیری مشارکتی و شاد کردن محیط ارزشیابی بوده است . پس از جمع آوری اطلاعات و اعتباربخشی به راهکار ابداعی " سنجش معکوس " و اجرای راه حل در4 گام { 1: طراحی گروهی ( Design group )،2: پاسخ فردی( Individual replies)، 3 تصحیح گروهی( Correction group ) ، 4 : بازخورد و ارزیابی ( Feedback and Evaluation)}، باعث شد که وضعیت مطلوبی از نظر ارزشیابی در کلاس بوجود بیاید و دانش آموزان از هم بیاموزند واعتماد به نفس آنها تقویت شود. |
کلیدواژه ها |
دانش آموزان ، سنجش و ارزشیابی ، تربیت بدنی ، یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده |