سنجش کلاسی آنلاین، فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها
کد مقاله : 1603-CLASS
نویسندگان
صلاح الدین رحمتی *1، پیمان رحمتی2، یاسین رحمتی3
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه پیام نور مهاباد
2کارشناس علوم ورزشی دانشگاه فرهنگیان شهید مدرس سنندج
3کارشناس ارشد مهندسی صنایع سلولزی، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده مقاله
مانند آموزش سنتی کلاس درس، ارزیابی‌ها جزء جدایی‌ناپذیر آموزش آنلاین هستند. پژوهش حاضر مروری سجش آنلاین کلاس، فرصت‌ها و چالشهای آن بر یادگیرندگان است. روش علمی تحقیق نیز به صورت توصیفی ـ تحلیلی و روش جمع‌آوری مطالب به صورت کتابخانه‌ای و جستجو در پایگاه‌ها و منابع اطلاعات علمی اینترنتی بوده است. سنجش آنلاین دارای مزایای همچون ارتقای خودکفایی، تفکر مستقل و به‌کارگیری توانایی‌های فردی برای حل مسئله، کاهش هزینه‌های حمل و نقل، بازخورد فوری و معنی‌دار، انعطاف‌پذیری، یادگیری در هر زمان و مکان، و استفاده از آن در همه‌گیری کووید 19 است. این نوع سنجش با چالش‌های مانند نداشتن محیط مناسب ارزیابی آنلاین، نبود زیرساخت‌های اینترنت در همه نقاط، اتصال ضعیف اینترنت، مدیریت ضعیف زمان، استرس ناشی از زمان شمارش معکوس برای اتمام آزمون، تقلب، اجرای آزمون توسط اعضای خانواده یا افراد استخدام شده برای این امر، جستجو در اینترنت جهت پاسخ‌دهی به سؤالات، مراجعه به کتاب‌های درسی، نامعلوم بودن هویت یادگیرنده، زمان کم و سؤالات زیاد، کمبود نیروی متخصص، نامتناسب بودن برای دانش‌آموزان دارای شککلات جسمانی مانند کوررنگی همراه است. برای ارائه بهتر سنجش آنلاین می‌توان از روشهای نظیر آگاهی و شناخت دانش‌آموزان از تقلب آنلاین، شناسایی هویت واقعی دانش‌آموزان از طریق امضای الکترونیکی، زمان‌بندی آزمون، تأکید بر سوالاتی که مهارتهای سطح بالاتر مانند کاربرد، تحلیل، ترکیب و ارزیابی را می‌سنجند، ارائه یک به یک سؤالات و به صورت تصادفی برای هر آزمون‌شونده، استفاده از تصاویر و متن-های غیر قابل کپی، افزایش سواد رسانه‌ای و فناوری معلمان و یادگیرندگان، تقویت زیرساخت‌های اینترنت استفاده نمود.
کلیدواژه ها
آموزش آنلاین، دانش‌آموزان، سنجش آنلاین، چالش‌ها، فرصت‌ها
وضعیت: پذیرفته شده
login