مقایسه نقش انگیزه های درونی و بیرونی در عملکرد تحصیلی و سنجش دانش آموزان
کد مقاله : 1599-CLASS
نویسندگان
مجید کریمی *
دانشگاه مازندران
چکیده مقاله
انگیزش را میتوان عامل نیرودهنده، نگهدارنده و هدایت کننده رفتار به سوی هدف تعریف کرد. ساختار انگیزشی عاملی مهم و تأثیرگذار در تغییرات اجتماعی و تحول جوامع است. انگیزه تحصیلی را تمایل یادگیرنده به مشغول و درگیر شدن در فعالیت یادگیری و تلاش مستمر در انجام دادن و به پایان رساندن آن فعالیت میدانند. در سال های اخیر توجه به یادگیری و بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان، روند رو به رشدی داشته است، ابزاری که می تواند در این زمینه کمک کند بررسی انگیزه تحصیلی دانش آموزان است. مطالعات موجود بیانگر آن است که عملکرد تحصیلی دانش آموزان متاثر از انگیزه تحصیلی است. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و روش پیمایش بوده ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه انگیزه تحصیلی بود. اعتبار پژوهش از نوع صوری و پایایی به روش آلفای کرونباخ بود. جامعه آماری تحقیق دانش آموزان پسر متوسطه اول مازندران بودند که با توجه به نمونه گیری خوشه ای، از میان سه پایه هفتم، هشتم و نهم، یک کلاس (پایه نهم) بصورت تصادفی انتخاب و تمام شماری انجام شد. در مجموع 47 دانش آموز در این پژوهش مشارکت داشتند. مقایسه انگیزه درونی، بیرونی و بی انگیزگی نشان میدهد میانگین انگیزه درونی دانش آموزان نسبت به انگیزه های بیرونی کمتر بوده و توجه به ابعاد متفاوت انگیزه های درونی و بیرونی، جهت بهبود عملکرد تحصیلی و سنجش دانش آموزان پیشنهاد می گردد.
کلیدواژه ها
انگیزه تحصیلی، عملکرد تحصیلی، سنجش، دانش آموزان
وضعیت: پذیرفته شده
login