بررسی ارزشیابی کیفی توصیفی از دیدگاه معلمان مدارس ابتدائی شهر چرمهین
کد مقاله : 1594-CLASS
نویسندگان
مهدیه امیری چرمهینی *
آموزگار
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش بررسی مشکلات اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در دوره اول ابتدایی از منظر آموزگاران می باشد. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی و جامعه‌ آماری پژوهش محدود به معلمان آموزشگاه‌های سطح شهر چرمهین می باشد. نمونه آماری پژوهش شامل 100 نفر معلم به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم انتخاب گردید. داده‌ها از طریق پرسشنامه‌ محقق ساخته جمع‌آوری شد. روایی پرسشنامه توسط افراد صاحب‌نظر تأیید و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ به میزان 875/0 تعیین گردید. تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و به کمک آزمون t مستقل و نیز t تک متغیره برای متغیرهای دو سطحی و آزمون تحلیل واریانس برای متغیرهای چند سطحی انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد: میزان مشکلات اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در ارتباط با هر چهار مؤلفه مورد بررسی بالاتر از حد متوسط است. همچنین، بین دیدگاه پاسخگویان با توجه به عوامل جمعیت‌شناختی(جنس، سمت، تحصیلات و سابقه خدمت)تفاوت معناداری ملاحظه نشده است. مؤلفه های بررسی شده عبارتند از: 1) عناصر برنامه‌ درسی شامل: اهداف، محتوا، روش‌های یاددهی-یادگیری و زمان؛ 2) فراهم سازی پیش نیازها، شرایط، امکانات محیط و منابع آموزشی؛ 3) دانش، مهارت‌های فعلی معلمان و آموزش‌های ضمن خدمت و 4) روش‌ ها و ابزارهای گردآوری، نگهداری و سامان‌دهی داده‌ها هستند.
کلیدواژه ها
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی؛ ارزشیابی کیفی توصیفی؛ مدارس ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده
login