ارتباط بین سواد اطلاعاتی و تکنولوژیهای نوین آموزشی: مطالعه موردی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان دیواندره |
کد مقاله : 1590-CLASS |
نویسندگان |
سید وریا حسینی1، ابراهیم رحیمی2، محمدحسین احمدی3، پارسا ویسی *1 1فرهنگی(آموزگار) 2فرهنگی 3فرهنگی(دبیر) |
چکیده مقاله |
هدف اولیه این پژوهش بررسی ارتباط بین سواد اطلاعاتی و استفاده از ابزارهای آموزشی معاصر در بین مربیان مدارس ابتدایی شهرستان دیواندره بود. جامعه آماری این پژوهش با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان دیواندره در سال تحصیلی 97-97 بوده است. نمونه پژوهش با استفاده از فرمول کوکران، 303 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان دیواندره در سال تحصیلی 96-96 بودند. این نمونه شامل 156 معلم مرد و 147 معلم زن بود که به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه یاکووز (2005) در مورد استفاده از فناوری در آموزش و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تکنیکهای رگرسیون چندگانه بود. یافتهها نشان داد که بین سواد اطلاعاتی و پذیرش فناوریهای نوین آموزشی در بین مربیان مدارس ابتدایی در سطح معنیداری 05/0˂p وجود دارد. همچنین، نتایج حاکی از همبستگی مثبت و قابل توجه بین جنبههای سواد اطلاعاتی (سواد ارتباطی، نوشتاری و فنی) (رباطی،1394 ) و استفاده از فناوریهای نوین آموزشی در بین معلمان دوره ابتدایی در سطح معنی داری 05/0˂p بود. |
کلیدواژه ها |
سواد اطلاعاتی، کاربست تکنولوژیهای نوین آموزشی، معلمان مقطع ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده |