بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی بر مسئولیت پذیری و خود تنظیمی تحصیلی دانشآموزان |
کد مقاله : 1585-CLASS |
نویسندگان |
سرشین طاهری * آموزش پرورش |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی بر مسئولیت پذیری و خود تنظیمی تحصیلی دانش آموزان بود. روش اجرای پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان جوانرود است که در سال تحصیلی3 0-02 مشغول به تحصیل هستند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 300 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های مسئولیت پذیری و خود تنظیمی استفاده شد.. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که ارزشیابی توصیفی تاثیر مثبت و معنی داری بر مسئولیت پذیری و خود تنظیمی تحصیلی دارد در تبیین این یافته ها. ارزشیابی توصیفی میتواند به فرد کمک کند تا نقاط ضعف خود را شناسایی کند، مسئولیت بیشتری بپذیرد و استراتژیهای یادگیری مناسبتری را انتخاب کند. این عموارد میتواند بهبود مسئولیت پذیری و خودتنظیمی تحصیلی فرد را تسهیل کند. البته باید توجه داشت که تاثیر ارزشیابی توصیفی بر هر فرد به شکلی متفاوت خواهد بود و وابسته به عواملی مانند شخصیت، محیط تحصیلی و سبک یادگیری فرد است. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی توصیفی ، خود تنظیمی، مسئولیت پذیری |
وضعیت: پذیرفته شده |