بررسی آزمون های عملکردی در عشق به یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان
کد مقاله : 1584-CLASS
نویسندگان
شمسی فتحی *
آموزش پرورش
چکیده مقاله
از آنجا که هدفهای حوزه شناختی بخش مهمی از موضوعهای درسی همه ی دوره های تحصیلی را شامل میشوند آزمونهای کتبی شهرت زیادی کسب کرده اند اما استفاده از این آزمونها برای اندازه گیری هدفهای سایر حوزههای یادگیری به تنهایی کافی نیست. معلمان میتوانند از آزمونهای عملکردی برای سنجش یادگیری های شناختی ،پیچیده نگرشها و مهارتهای اجتماعی در موضوعهای تحصیلی مختلف مانند علوم، مطالعات اجتماعی و ریاضیات استفاده کنند از این رو هدف این پژوهش بررسی تاثیر آزمون عملکردی در پیشرفت تحصیلی و عشق به یادگیری دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه‌ی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان جوانرود در سال تحصیلی 1403-1402 است از طریق جدول مورگان 280 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه عشق به یادگیری استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که آزمون عملکردی تاثیر مثبت و معنی داری در پیشرفت تحصیلی و عشق به یادگیری دانش آموزان دارد تأثیر آزمون‌های عملکردی بر پیشرفت تحصیلی و عشق به یادگیری به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نحوه طراحی و اجرای آزمون، محیط و فضای آزمون، سبک یادگیری فرد، و انتظارات اجتماعی. برای بهبود اثربخشی آزمون‌های عملکردی و کاهش تأثیرات منفی آنها، می‌توان از روش‌هایی مانند ارائه بازخورد سازنده، ایجاد محیط آزمون دوستانه، تأمل در انگیزه‌ها و اهداف شخصی، و ایجاد فرصت‌های یادگیری خلاقانه استفاده کرد.
کلیدواژه ها
آزمون عملکردی ، پیشرفت تحصیلی ، عشق به یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده
login