ضرورت و اهمیت ارزشیابی باز در فرایند یاددهی-یادگیری دانش آموزان |
کد مقاله : 1569-CLASS |
نویسندگان |
امیر همتی *1، عسگر دهقانی صوفی1، سارا راضی2 1دانشگاه فرهنگیان 2کارشناسی |
چکیده مقاله |
ارزشیابی، جانمایه و مرکز هر گونه تصمیمگیری آموزشی است و آموزش بدون ارزشیابی و بازخورد، امری عقیم و ناکامیاب است. پژوهشها نشان میدهد که دانشآموزان به مقدار کمی از شیوههای یادگیری معنیدار استفاده میکنند و بیشک یکی از علل مهم این کاستیها، کاربست شیوههای نامناسب در ارزیابی آموختههای فراگیران است. لذا برای تعمیق آموخته های دانش آموزان و ایجاد ارتباط بین مفاهیم کتاب درسی و زندگی روزمره، استفاده از روش ارزشیابی مناسبی که هدفمندی، نگرش انتقادی، بنیان علمی و انسجام را به طور همزمان در بر داشته باشد، ضروری به نظر می رسد. بنابراین ، تصمیم گرفتیم که ارزشیابی را به شیوه نوین و بر خلاف روش های رایج به عمل بیاورم. به همین منظور ارزشیابی از درس شش جامعه شناسی پایه دهم را به شکل ارزشیابی باز اجرا کردیم. نتایج حاکی از سودمند بودن این روش در ایجاد ارتباط بین مفاهیم انتزاعی کتاب درسی با جامعه، تقویت تخیل جامعه شناسی در دانش آموزان و افزایش دقت آنان می باشد. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی، ارزشیابی باز، دانش آموز، آموزش، جامعه شناسی |
وضعیت: پذیرفته شده |