تحلیل تجارب زیسته معلمان از چالش‌های ساختاری و اجرایی برنامه درسی به شیوه مجازی در دوران کرونا
کد مقاله : 1555-CLASS
نویسندگان
فاطمه رشیدی پور *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
پژوهش حاضر باهدف، تحلیل آسیب‌شناسانه برنامه درسی دوره کرونا به‌صورت مجازی در مدرسه شهید علیزاده استان کرمان شهرستان انار از منظر مجریان و معلمان آن، صورت‌گرفته است. به اقتضای هدف، از روش پژوهش پدیدارشناسی توصیفی بهره برده شد؛ همچنین تجزیه و تحلیل داده‌ها براساس مدل هفت‌مرحله‌ای کلایزی صورت گرفت. ابزار پژوهشِ کنونی، اسناد و کتاب و مقالات معتبر و به‌روز و هم‌چنین مصاحبه‌ی عمیقِ نیمه ساختاریافته محقق ساخته می‌باشد. میدان پژوهش، شامل کلیه‌ی دانش آموزان و معلّمان مدرسه شهید علیزاده در استان کرمان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. روش جمع‌آوری داده‌ها در تحقیقات کیفی و به‌ویژه در تحقیق پدیدار ‌شناسی عبارت است از مصاحبه نیمه‌ساختارمند. حجم نمونه یا تعداد مشارکت‌کنندگان بر اساس قاعده اشباع‌یافتگی مشخص گردید. روش نمونه گیری، از نوع نمونه‌گیری هدفمند ملاک دار است که برای انتخاب اعضای نمونه استفاده خواهد شد. یافته‌ها براساس تجارب سه گروه مجری: معلمان و دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها در سه تم و هر تم، در چند مقوله و مفهوم طبقه‌بندی شدند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در سال‌های گذشته به علت اپیدمی کرونا برنامه درسی مدارس به صورت مجازی برگزار شده است که این آموزش ها بدون چالش نیستند، از جمله؛ چالش‌های ساختاری در فضای مجازی، چالش‌های اجرایی و موانع انجام درس در فضای مجازی، و چالش‌های محتوایی درس در فضای مجازی بودند. علاوه بر چالش‌ها، دوره‌های آموزش مجازی مزایای متعددی نیز ارائه می‌دهد.
کلیدواژه ها
تجارب،معلمان،چالش،مجازی
وضعیت: پذیرفته شده
login