تحلیلی بر سنجش مشارکت پذیری دانش آموزان در فعالیت های فرهنگی-ورزشی مدارس؛ بر اساس مهارت های سه گانه اجتماعی آنها |
کد مقاله : 1541-CLASS |
نویسندگان |
مریم نوربخش * آموزگار |
چکیده مقاله |
هدف تحقیق، تحلیلی بر سنجش مشارکت پذیری دانش آموزان در فعالیت های فرهنگی-ورزشی مدارس؛ بر اساس مهارت های سه گانه اجتماعی آنها بود. روش تحقیق پیمایشی با نمونه گیری تصادفی و استفاده از پرسشنامه فرزاد جعفری (1384)، در بین 100 نفر دانش آموز دختر و پسر مقطع ابتدایی شهرستان زنجانرود از لحاظ وضعیت مشارکت آنها در فعالیت های مدرسه و مهارت های اجتماعی آنان در سه زمینه (نظم پذیری اجتماعی، مهارت خودرهبری، مهارت خلاقیت) مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات به دست آمده با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های تحقیق نشان داد که بین مشارکت دانش آموزان در فعالیت های مدرسه با نظم پذیری اجتماعی، مهارت خودرهبری و مهارت خلاقیت آنها رابطه معناداری وجود دارد و مشارکت دانش آموزان در فعالیت های مدرسه در هر کدام از سه نوع مهارت های اجتماعی؛ قدرت خودرهبری، نظم پذیری اجتماعی و خلاقیت از سطح بالاتری برخوردار است. همچنین با توجه به تجزیه و تحلیلی که انجام شد خودرهبری در رتبه پایین تری از خلاقیت و نظم پذیری اجتماعی قرار دارد. |
کلیدواژه ها |
سنجش، مشارکت پذیری، دانش آموزان، فعالیت های فرهنگی-ورزشی، مدارس، مهارت های سه گانه اجتماعی. |
وضعیت: پذیرفته شده |