سنجش کلاسی آنلاین انتخاب مفید
کد مقاله : 1538-CLASS
نویسندگان
زهرا قاسمی *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
بعد از کاهش همه گیری کرونا با توجه به کاربرد اجتناب‌ناپذیر آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری در ادامه تحصیل دانش‌آموزان آگاهی از چالش‌ها و فرصت‌های این نوع از آموزش در آموزش و پرورش ایران در زمینه ی «سنجش کلاسی آنلاین» مسئله‌ی این پزوهش است. در این مطالعه از روش تحقیق توصیفی و کیفی با رویکرد پدیدارشناسی استفاده شده است. از میان دانش آموزان مقطع ابتدایی در پایه های چهارم تا ششم در استان آذربایجان شرقی با روش نمونه گیری هدفمند ۱۰۰ دانش آموزان انتخاب شدند. اطلاعات با انجام آزمونهای آزمایشی مجازی و مصاحبه نیمه ساختارمند جمع آوری شد و با روش مایلز و هوبرمن مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت . نمرات همگی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را نشان می دهد. علت این پیشرفت می تواند برگزاری آزمونهای روزانه و مرور روزانه ی دروس توسط دانش آموزان باشد. نتایج نظرسنجی نشان از علاقه دانش آموزان به آزمون آنلاین دارد که علت آن استرس کمتر آزمون ،بازخورد سریع و مشخص شدن رتبه دانش آموز در کلاس است. از معایب آن می توان به زمان محدود، عدم دسترسی همه به اینترنت عالی، تقلب و انجام آزمون توسط فردی دیگر و عدم امکان آزمونهای گروهی و مشارکتی بیان نمود. هزینه آزمون آنلاین کمتر است و در زمان محدود از تعداد کثیری می توان آزمون گرفت که در سوالات تستی نیازی به تصحیح برگه نیست.
کلیدواژه ها
سنجش کلاسی، سنجش آنلاین، چالش‌های آموزش مجازی، فرصت‌های آموزش مجازی، یاددهی-یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده
login