اجرای ابتکاری ارزشیابی فرآیند- محور با استفاده از سوالات مفهومی بازپاسخ در سامانه شاد
کد مقاله : 1502-CLASS
نویسندگان
زینب عبدالهیان *
دبیر
چکیده مقاله
پیشرفت سریع تکنولوژی و تغییر در تمام جنبه‌های زندگی، قرار گرفتن در موقعیت‌های جدید تجربه نشده مانند همه‌گیری کرونا در سال‌های اخیر، ضرورت تربیت نسلی قدرتمند توسط معلمان با استفاده از روش‌های خلاقانه ارزشیابی را برجسته می‌نماید. ارزشیابی علاوه بر سنجش یادگیری دانش‌آموز باید باعث ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار، نگرش، علایق و تواناییهای آنها شود و به معلم این فرصت را بدهد که از خود بپرسد چگونه می‌توانم باعث بهبود یادگیری و تغییر مطلوب در رفتار دانش‌آموزان شوم؟ یکی از روش‌های مؤثر ارزشیابی، استفاده از سوالاتی است که به صورت مفهومی و چالش‌برانگیز دانش آموز را به چالش می‌کشد. این سوالات دانش‌آموز را در موقعیت‌ استفاده از تجربه‌های شخصی، دانسته‌های قبلی و جدید خود، جهت ارائه راه‌حل مسئله قرار می‌دهد. این نوشتار گزارش یک تجربه عینی براساس ارزشیابی فرآیند- محور و طراحی سوالات مفهومی نویسندگان مقاله در شرایط کرونا است که در طول ترم اول با طراحی سوالات مفهومی باز‌پاسخ در ارزشیابی کلاسی و پایانی، دانش‌آموزان را در موقعیتی قرار دهد که علاوه بر حل مسئله، خود متن سوال را نوشته و طراحی کند. اجرای پژوهش طی چهار مرحله شامل: ایده، تکلیف و بازخورد، اجرا و یادگیری صورت گرفته است. اجرای ابتکاری این ارزشیابی خصوصاً ارائه سوالات به صورت مفهومی باز‌پاسخ به جامعه آماری 35 نفری مورد مطالعه در حدی مؤثر بوده که دانش‌آموزان در نمره نهایی خرداد نسبت به نمرات ترم اول خروجی بهتری داشتند، به طوریکه 73/7 درصد افزایش نمره، 5/3 درصد ثابت و 21 درصد کاهش نمره در امتحان نهایی داشتند.
کلیدواژه ها
سوالات مفهومی، ارزشیابی فرآیند- محور، شاد، فرآیند چهار مرحله‌ای ارزشیابی، مفهومی باز‌پاسخ.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
login