بررسی اثر آزمون سراسری دانشگاهها بر تضعیف فرایند سنجش کلاسی دوره ی متوسطه |
کد مقاله : 1500-CLASS |
نویسندگان |
فهیمه یاری *1، غلامرضا یادگارزاده2، مسعود بهرامی3 1دبیر شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، ایران. 2گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. 3رئیس شورای تحقیقات، اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر آزمون سراسری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بر تضعیف فرایند سنجش کلاسی دوره ی متوسطه طراحی شده است. طرح تحقیق آمیخته (کمی و کیفی) است. در بخش کیفی ار روش پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش توصیفی تحلیلی استفاده شده است. جامعه پژوهش را متخصصان حوزه برنامه درسی، سنجش و اندازهگیری و کارشناسان سازمان سنجش و مؤلفان کتابهای درسی در بخش کیفی و در بخش کمی معلمان دوره متوسطه دوم شاغل در شهرستانهای استان تهران تشکیل میداد. ابزار جمعاوری داده و اطلاعات مصاحبه نیمهساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تحلیل داده و اطلاعات در بخش کیفی از کدگذاری باز و محوری و در بخش کمی از آزمون t تک نمونهای استفاده شده است. 5 مضمون سازمان دهنده (اثرگذاری کلی، تغییر مسیر سنجش کلاسی، رواج آزمونهای بسته پاسخ، اثر بر دانشآموزان، اثرگذاری بر فرایند یادگیری) از تحلیل مصاحبهها به دست آمده است.در بخش کمی نتایج نشان داد از نظر معلمان مؤلفههای اثرگذاری کنکور بر سنجش کلاسی بالاتر از میانگین بود. |
کلیدواژه ها |
سنجش، اندازه گیری تحصیلی، آزمون، کنکور، متوسطه. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |