نگرش معلمان ابتدایی کازرون نسبت به مشارکت والدین در ارزشیابی توصیفی |
کد مقاله : 1493-CLASS |
نویسندگان |
فاطمه دهقان *1، جمیله علم الهدی2، فاطمه وجدانی3 1کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش از دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. 2دانشیار گروه رهبری و توسعه آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. 3دانشیار دانشکده الهیات و ادیان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
مشارکت والدین در تعلیموتربیت و بهتبعآن، در حیطهی ارزشیابی ضروری است. از عوامل اثرگذار در تحقق مشارکت در ارزشیابی، نگرش معلمان نسبتبه آن میباشد؛ لذا پژوهش پیشرو درپی بررسی نگرش معلمان ابتدایی کازرون نسبتبه مشارکت والدین در ارزشیابی توصیفی است. رویکرد پژوهش، کیفی بوده و از روش مصاحبهی خبرگی استفادهشدهاست. مصاحبهشوندگان شامل 25 نفر از معلمان ابتدایی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و مصاحبه نیمهساختاریافته با آنها انجام شد. برای تحلیل دادهها روش کلارک و کرسول مورداستفاده قرارگرفت. براساس یافتهها، نگرش معلمان در قالب 6 محور کلی شامل: 1. اهداف (نتیجهمحور و فرایندمحور)، کاربردها، نتایج و موانع ارزشیابی، 2. زمینههای مشارکت خانواده (موارد آموزشی؛ مسائل اخلاقی، رفتاری و شخصیتی؛ وضعیت جسمی و روحی؛ وضعیت خانوادگی؛ توانمندیها، علایق و مهارتها؛ و عدم نیاز به نقشآفرینی اولیا)، 3. شیوههای تعامل معلم و خانواده (ضرورت تعامل خانه و مدرسه؛ تعامل و اطلاعرسانی به والدین توسط معلم؛ مصادیق مشارکت؛ نقش کمرنگ والدین؛ و عدم پذیرش نقش موثر اولیا)، 4. پیشنیازهای مشارکت (رابطهی مبتنی بر اعتماد متقابل؛ عوامل شناختی والدین؛ و عوامل درونی خانواده)، 5. موانع مشارکت (ارتباطی؛ شناختی؛ درون خانواده؛ فرهنگی؛ و سیستمی) و 6. راهکارهای افزایش مشارکت (ارتباطی؛ شناختی و آگاهیبخشی؛ و فرهنگی) جایگرفت. باتوجهبه آثار سازندهی مشارکت والدین در ارزشیابی از دیدگاه معلمان و اهمیت آن در تحقق اهداف، کوشش جمعی تمام عناصر سطوح گوناگون نظام تعلیم و تربیت در راستای فراهمسازی فرصتها و تدوین راههای عملی مشارکت والدین، بازنگری برنامههای درسی و روندهای اجرایی ارزشیابی و همچنین توجه به پیش-نیازها، موانع و راهکارهای مشارکت ضروری میباشد. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی توصیفی، مشارکت والدین، معلمان ابتدایی، نگرش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |