فراتحلیل چالش های نظام ارزشیابی کیفی- توصیفی درسنجش کلاسی دوره آموزش ابتدایی
کد مقاله : 1491-CLASS
نویسندگان
فاطمه زارع *
ندارم
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر ترکیب کیفی نتایج پژوهش های انجام شده در زمینه چالش های نظام ارزشیابی کیفی- توصیفی درسنجش کلاسی دوره ابتدایی بوده است. این فرا تحلیل تلاشی در جهت دستیابی به تصویری جامع در خصوص چالش ها ی موجود در فرآیند اجرای ارزشیابی توصیفی به عنوان مهم ترین شیوه سنجش کلاسی فعلی در دوره آموزش ابتدایی می باشد. جامعه مورد نظر، همه پژوهش های انجام گرفته از سال 1390 تا 1402 است که در پایگاه های اطلاعاتی معتبر قابلیت دسترسی دارند. پس از ارزیابی کلی، 30 پژوهش داخلی انتخاب شد. روش در این پژوهش، کیفی و از نوع فراتحلیل می باشد. ابتدا داده ها دسته بندی شدند ودر گام بعدی تحلیل محتوا انجام شد و سرانجام با نگاه سیستمی یا فراتحلیل، یافته ها تحلیل و جمع بندی شدند. در این راستا چالش های ارزشیابی کیفی – توصیفی در 3 دسته:1.چالش های فرآیند طراحی – اجرا و بازخورد ارزشیابی توصیفی و تناسب آن با عناصر برنامه درسی2. چالش های نگرشی و مهارتی معلمان و مدیران3. چالش های ساختاری نظام آموزش و پرورش طبقه بندی شده است. نتایج نشان داد چالش های فرآیند ارزشیابی توصیفی در ساختار نظام آموزش و پرورش به وضوح نمایان است. و چالش های نگرشی و مهارتی معلمان و مدیران بر این موانع دامن زده است. چالش های عدم تناظر برنامه های درسی با فرآیند طراحی و اجرا و پیامد های بعد از اجرا در روش سنجش کلاسی نیازمند اصلاح و بازسازی است. در پایان پیشنهاد هایی برای برطرف کردن موانع پیش رو ارائه شده است.
کلیدواژه ها
ارزشیابی کیفی – توصیفی، دوره آموزش ابتدایی، چالش ها
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
login