سنجش تکوینی بارویکرد"یادگیری درحدتسلط" برای بهبود یادگیری دانش آموزان در درس زبان انگلیسی
کد مقاله : 1457-CLASS
نویسندگان
سارا سردشتی بیرجندی *
دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد
چکیده مقاله
رویکرد "یادگیری‌درحد‌تسلط" بر وارسی مکرر کیفیت یادگیری درجهت ارائه‌ی بازخورد مناسب متمرکز است که هم به دانش‌آموز و هم به معلم کمک شایانی می‌کند. بازخورد به معلم اطلاعاتی راجع به اینکه دانش‌آموز در چه سطحی از عملکرد می‌باشد و چگونه میتواند برنامه‌ها و فعالیتهای یادگیری را تعدیل‌کند، در اختیار قرار می‌دهد و متقابلا به دانش‌آموز اطلاعاتی راجع به عملکردش در کلاس می‌دهد و فرصتی برای تمرین و یادگرفتن از خطاهایشان فراهم می‌کند. پژوهش حاضر به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه تسلط معلم در کلاس درس زبان انگلیسی با به‌کارگیری سنجش تکوینی مستمر و ارائه‌ی بازخوردمناسب دانش‌آموزان را ترغیب و یادگیری آنان را افزایش می‌دهد. دراین راستا، یک پژوهش کمّی روی 24دانش‌آموز یک کلاس در پایه‌ی دوازدهم رشته علوم انسانی انجام‌شد. از دانش‌آموزان یک پیش‌آزمون و پس‌آزمون گرفته شد تا میزان پیشرفت آنان در درس اول زبان انگلیسی 3 بررسی شود. در این میان، به تکالیف محوله به دانش‌آموزان بازخورد داده‌شد و آنان می‌توانستند خطاهایشان را تصحیح‌کنند و مجددا ارسال‌کنند. در انتهای کار، به آنان یک برگه‌ی نظرسنجی حاوی سوالاتی درباره‌ی رویکرد یادگیری‌درحد‌تسلط و فرایند سنجش تکوینی در طول آموزش داده‌شد.
کلیدواژه ها
یادگیری در حدتسلط، سنجش تکوینی، بازخورد
وضعیت: پذیرفته شده
login