مرورسیستماتیک بر مقالات سنجش فراگیران با هوش مصنوعی |
کد مقاله : 1454-CLASS |
نویسندگان |
حمیدرضا عالیان * پیام نور |
چکیده مقاله |
هوش مصنوعی (AI) صنایع مختلف را متحول می کند و آموزش نیز از این قاعده مستثنی نیست. پیشرفت های سریع در فناوری هوش مصنوعی برای مربیان و متخصصان سنجش برای افزایش تجارب تدریس و یادگیری ضروری شده است. ابزارهای سنجش آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی مزایای متعددی از جمله بهبود دقت و کارایی سنجش ها و ایجاد بازخورد شخصی و داربست یادگیری برای دانشآموزان و قادر ساختن معلمان برای تطبیق استراتژیهای آموزشی خود را برای برآوردن نیازهای منحصربهفرد هر دانشآموز ارائه میدهند. هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که شیوه ارائه و سنجش آموزش را متحول کند و در نهایت منجر به نتایج آموزشی بهتر برای دانشآموزان شود. پژوهش حاضر به مرور سیستماتیک مقالات چاپ شده خارجی در پایگاه های اطلاعات Sciencedirect با موضوع سنجش یادگیری با کمک هوش مصنوعی پرداخته است. با تجزیه و تحلیل کمی و کیفی 14 مقاله مرتبط دریافتیم، که هوش مصنوعی با ویژگی های شخصی سازی آموزش، ارائه محتوای مناسب، نمره دهی خودکار، تجزیه و تحلیل های قدرتمند اطلاعات که از داده های چندوجهی بدست آمده می تواند یاری و بهبود دهنده سنجش یادگیری دانش آموزان باشد. اما چالش هایی چون جعل اطلاعات، نفوذ به حریم شخصی فراگیران، قطعی نبودن پیش بینی ها، نتایج مغرضانه و... نیاز به بررسی های بیشتر و داشتن استراتژی مناسب برای گنجاندن هوش مصنوعی در سنجش یادیگری را نشان می دهد. |
کلیدواژه ها |
سنجش، هوش مصنوعی، فناوری، سنجش با هوش فناوری |
وضعیت: پذیرفته شده |