بررسی رابطه ادراک از محیط مدرسه و جو عاطفی خانواده با مهارت های تفکر خلاق دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه
کد مقاله : 1398-CLASS
نویسندگان
مجید واحدی *
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف تحقیق حاضر، به بررسی رابطه ادراک از محیط مدرسه و جو عاطفی خانواده با مهارت های تفکر خلاق دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه شهر شربیان، پرداخته است. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود. نمونه آماری پژوهش 169 نفر از دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه شهر شربیان که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای و براساس فرمول کوکران انتخاب شد. ابزار اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد، جو عاطفی خانواده هیل برن(1964) ، ادراک از محیط مدرسه جنتری و ریزا (2002) و تفکر خلاق تورنس (1979) بود. یافته های آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین جو عاطفی خانواده و ادراک از محیط مدرسه با بین مولفه های جو عاطفی خانواده و مولفه های ادراک از محیط مدرسه(علاقه، چالش انگیزی، انتخاب و لذت) با مهارت های تفکر خلاق دانش آموزان، رابطه وجود دارد. در ادامه به منظور بررسی پیش بینی مهارت های تفکر خلاق دانش آموزان (متغیر ملاک یا وابسته) بر اساس ادراک از محیط مدرسه و جو عاطفی خانواده و مولفه های آنها(متغیرهای پیش بین یا مستقل) از آزمون رگرسیون چندگانه خطی استفاده شد، که مقادیرBeta و سطح معناداری نشان می دهد که متغیرهای مذکور، مهارت های تفکر خلاق دانش آموزان را پیش بینی می کنند و در تغییرات آن نقش دارند. سهم نسبی مقادیرBeta در مولفه های ادراک از محیط مدرسه به ترتیب 165/0 ، 066/0،136/0 و 322/0 و مولفه های جو عاطفی خانواده به ترتیب 259/0 315/0، 165/0 ، 304/0، 167/0 ، 119/0، 049/0 و 289/0 می باشد.
کلیدواژه ها
جو عاطفی خانواده، ادراک از محیط مدرسه ، مهارت های تفکر خلاق
وضعیت: پذیرفته شده
login