تحلیل مضمونی نقش هوش مصنوعی در ایجاد فرصت ها برای دانش آموزان |
کد مقاله : 1368-CLASS-FULL |
نویسندگان |
صلاح الدین هادی *1، ثریا درویشی2 1دبیر مطالعات اجتماعی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران 2معاون آموزشی آموزش و پرورش پیرانشهر |
چکیده مقاله |
در فرآیند آموزش و یادگیری عوامل متعددی دخیل هستند و محققان همواره برای بهبود و تسریع این فرآیند به دنبال راهکارهایی بودهاند.هوش مصنوعی امروزه در همه جنبههای زندگی بشر از جمله فرآیند آموزش و یادگیری نفوذ کرده وبه یک موضوع مهم جهانی تبدیل شده است.فناوری واقعیت مجازی یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی است.با ترکیب این دو میتوان برنامههایی تولید کرد که مباحث علمی، روند یادگیری و درک بهتر موضوعات آموزشی را تسهیل کرد.پژوهش حاضر با هدف بررسی استفاده از ابزارها و امکانات هوش مصنوعی در جهت ایجاد انگیزه یادگیری در دانشآموزان انجام گرفته است.تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام پژوهش توصیفی و تحلیل محتوا، از نظر نوع دادهها کیفی (استقرایی)، از نظر روش تحلیل دادهها، تحلیل مضمون و کدگذاری مضامین (روش رایان و برنارد «تم اصلی وفرعی») است.جامعهآماری کلیهی اسناد، مدارک ومنابع داخلی وخارجی مرتبط با هوش مصنوعی بود که روش نمونهگیری، از نوع هدفمند و تعداد حجم نمونه با 18مدرک به اشباع نظری رسید. مراحل انجام تحلیل مضمون و طبقهبندی مضامین به صورت گام به گام با کمک نرم-افزارMAXQDAبوده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بهرهبرداری هر چه بیشتر از فناوری آموزش مجازی، باعث کاهش هزینههای آموزش سنتی و افزایش کیفیت خدمات آموزشی میگردد. استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و واقعیت مجازی میتواند در ارائه مطالب آموزشی به دانشآموزان وروند یادگیری آنان کمک کند و بستری نیز برای حمایت از معلمان فراهم آورد.یادگیری دانشآموزان به مدد این دو تکنولوژی بهبود یافته و انگیزه همکاری تعامل و دستاوردهای یادگیری نیز افزایش مییابد. |
کلیدواژه ها |
هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، آموزش، یادگیری، دانشآموزان. |
وضعیت: پذیرفته شده |