شناسایی فرصت ها و چالش های سنجش کلاسی آنلاین
کد مقاله : 1346-CLASS-FULL
نویسندگان
غلامحسین میکائیلو *
مدرس دانشگاه فرهنگیان زنجان و دبیر شاغل در آموزش و پرورش منطقه انگوران
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش شناسایی فرصت ها و چالش های سنجش کلاسی آنلاین است. پژوهش به روش مرور نظام مند می باشد. جامعه این پژوهش متشکل از کلیه مقالاتی است که در زمینه فرصت ها و چالش های آموزش و سنجش آنلاین بین سال های 1396 تا 1402 در مجلات معتبر داخلی ارائه شده اند. نمونه پژوهش، شامل 19 مقاله بوده که به صورت هدفمند و بر اساس غربالگری در مراحل مختلف، مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از مرور نظام مند و تحلیل کیفی محتوای 19 مقاله مورد مطالعه، در دو بخش فرصت ها و چالش های سنجش کلاسی آنلاین دسته بندی شدند. بررسی نتایج مقالات در بخش فرصت ها منجر به شناسایی6 مضمون فراگیر، 16 مضمون سازمان دهنده و 29 مضمون پایه و در بخش چالش ها 14مضمون فراگیر، 33 مضمون سازمان دهنده و 89 مضمون پایه شد. مضامین استخراج شده در بخش فرصت ها در دو گروه معلمان و دانش آموزان دسته بندی گردید. همچنین مضامین استخراج شده در بخش چالش ها در پنج گروه معلمان، محتوا، دانش آموزان، امکانات و تجهیزات زیر ساختی، و جنبه های اجتماعی و فرهنگی دسته بندی شدند. با توجه به غالب بودن چالش ها، سنجش های آنلاین به تنهایی قادر به ارزیابی مطلوب از فرآیند و فرآورده آموزش نیستند. به همین منظور بهتر است برای ارزیابی مطلوب از عملکرد فراگیران متناسب با هدف ارزشیابی از سنجش های آنلاین، حضوری یا ترکیبی استفاده گردد.
کلیدواژه ها
فرصت ها، چالش ها، سنجش کلاسی آنلاین
وضعیت: پذیرفته شده
login