شناسایی فرصت ها و چالش های سنجش کلاسی آنلاین |
کد مقاله : 1346-CLASS-FULL |
نویسندگان |
غلامحسین میکائیلو * مدرس دانشگاه فرهنگیان زنجان و دبیر شاغل در آموزش و پرورش منطقه انگوران |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش شناسایی فرصت ها و چالش های سنجش کلاسی آنلاین است. پژوهش به روش مرور نظام مند می باشد. جامعه این پژوهش متشکل از کلیه مقالاتی است که در زمینه فرصت ها و چالش های آموزش و سنجش آنلاین بین سال های 1396 تا 1402 در مجلات معتبر داخلی ارائه شده اند. نمونه پژوهش، شامل 19 مقاله بوده که به صورت هدفمند و بر اساس غربالگری در مراحل مختلف، مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از مرور نظام مند و تحلیل کیفی محتوای 19 مقاله مورد مطالعه، در دو بخش فرصت ها و چالش های سنجش کلاسی آنلاین دسته بندی شدند. بررسی نتایج مقالات در بخش فرصت ها منجر به شناسایی6 مضمون فراگیر، 16 مضمون سازمان دهنده و 29 مضمون پایه و در بخش چالش ها 14مضمون فراگیر، 33 مضمون سازمان دهنده و 89 مضمون پایه شد. مضامین استخراج شده در بخش فرصت ها در دو گروه معلمان و دانش آموزان دسته بندی گردید. همچنین مضامین استخراج شده در بخش چالش ها در پنج گروه معلمان، محتوا، دانش آموزان، امکانات و تجهیزات زیر ساختی، و جنبه های اجتماعی و فرهنگی دسته بندی شدند. با توجه به غالب بودن چالش ها، سنجش های آنلاین به تنهایی قادر به ارزیابی مطلوب از فرآیند و فرآورده آموزش نیستند. به همین منظور بهتر است برای ارزیابی مطلوب از عملکرد فراگیران متناسب با هدف ارزشیابی از سنجش های آنلاین، حضوری یا ترکیبی استفاده گردد. |
کلیدواژه ها |
فرصت ها، چالش ها، سنجش کلاسی آنلاین |
وضعیت: پذیرفته شده |