طراحی مدل مفهومی هوش مصنوعی در سنجش نوین معلمان دانش‌آموزان نسل آلفا
کد مقاله : 1343-CLASS-FULL
نویسندگان
فرشته بهروز *
مشاور تحصیلی آموزش و پرورش استان همدان ناحیه 2
چکیده مقاله
فرآیند سنجش و ارزشیابی تحصیلی، یکی از اصلی‌‌ترین و در عین حال زمان‌‌برترین فرآیندها در حوزه آموزش است که حجم کاری زیادی بر معلمین و دانش‌آموزان تحمیل می‌نماید، در حالی که در نظام آموزشی امروزی با کمک هوش مصنوعی که فناوری متناسب با دانش‌آموزان نسل آلفا می‌باشد و قابلیت تربیت آنها را برای زیستن در جهانی متغیر و مدرن دارد، معلمان می‌توانند با بهره‌گیری از این فناوری نوین شیوه‌های سنجش متناسب با نیازها، علایق، توانایی‌ها، و ارائه بازخورد یادگیری دانش‌آموز در لحظه، عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان را به میزان قابل‌توجهی بهبود بخشند. به همین منظور پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مفهومی کاربرد هوش مصنوعی در شیوه‌های نوین سنجش معلمان با دانش‌آموزان نسل آلفا انجام شد. پژوهش کیفی، و از نوع داده‌بنیاد بود، جامعه آماری کلیه معلمان مقطع متوسطه اول استان همدان به تعداد 4105 نفر و نمونه پژوهشی شامل 17 معلم که با روش نمونه‌گیری داوطلبانه و گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه نیمه-ساختاریافته بود. یافته‌های پژوهش شامل مضامین باز و اصلی بود. نتایج حاصل از پژوهش 6 مضمون اصلی بودند که عبارت از: زیرساخت‌های هوش مصنوعی، مهارت‌های کاربرد هوش مصنوعی، کارایی هوش مصنوعی، مدیریت هوش مصنوعی، کاربرد روشهای سنجش عملکردی، چالش‌ها و موانع کاربرد هوش مصنوعی. همچنین با استفاده از مضامین استخراج شده از پژوهش مدل مفهومی در زمینه کاربرد هوش مصنوعی در سنجش نوین معلمان با دانش‌آموزان نسل آلفا طراحی شد.
کلیدواژه ها
مدل مفهومی، هوش مصنوعی، سنجش، دانش‌آموزان نسل آلفا
وضعیت: پذیرفته شده
login