هوش‌مصنوعی و سنجش‌کلاسی: اکتشاف فرصت‌های جدید و محدودیت‌های موجود در این زمینه
کد مقاله : 1326-CLASS-FULL
نویسندگان
محیا زارع نسب *1، مهدی واحدی2
1دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2استادیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده مقاله
هوش‌مصنوعی به عنوان یک فناوری نوین، امکانات بسیاری را برای بهبود سنجش‌های کلاسی فراهم می‌کند و این امر می‌تواند بهبود عملکرد و دقت در فرایند ارزیابی دانش‌آموزان را تسهیل کند. هدف اصلی از بررسی هوش‌مصنوعی و سنجش‌کلاسی، شناخت فرصت‌های نوینی است که این فناوری برای بهبود فرایندهای ارزیابی و آموزشی در محیط‌های آموزشی ارائه می‌دهد، همچنین شناسایی محدودیت‌های موجود در این زمینه جهت بهبود و بهره‌وری بیشتر از این فناوری است. پژوهش حاضر به روش مرور ادبیات کیفی به بررسی دقیق و تحلیلی از مطالب و مفاهیم موجود در ادبیات مرتبط با هوش‌مصنوعی و سنجش‌کلاسی به منظور شناسایی فرصت‌ها و محدودیت‌های این حوزه پرداخته است. با توجه به مطالب ارائه شده در منابع مرتبط با هوش‌مصنوعی و سنجش‌کلاسی، می‌توان نتیجه گرفت که هوش‌مصنوعی از طریق ارتقاء فرایندهای آموزشی و ارزیابی، بهبود کیفیت آموزش و تجربه یادگیری دانش‌آموزان را تسریع می‌بخشد و می‌تواند به کاهش شکاف مهارتی و آماده‌سازی برای مشاغل آینده کمک کند. همچنین، نقش دولت‌ها در تدوین منشورهای اخلاقی و ایجاد فرصت‌های دسترس‌پذیرتر برای آموزش، از جمله مسائلی است که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه ها
هوش‌مصنوعی، سنجش‌کلاسی، فرصت، محدودیت
وضعیت: پذیرفته شده
login