چالش ها و دستاوردهای ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی |
کد مقاله : 1302-CLASS-FULL |
نویسندگان |
مریم ملبوسی * اداره آموزش و پرورش آستانه اشرفیه |
چکیده مقاله |
ارزشیابی توصیفی بر ساحت های مختلف تربیتی تأثیرات مهمی داشته است. هدف این تحقیق بررسی چالش ها و دستاوردهای این طرح به کمک تجربه های زیستی معلمان مدارس ابتدایی از اجرای طرح ارزشیابی توصیفی و نوع تحقیق کیفی است. جامعه آماری شامل ۱۶۵۰ نفر از معلمان شهرستان آستانه اشرفیه بود که با نمونه گیری تئوریک تعداد ٢٢3 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه گردآوری شد و به روش تحلیل زمینه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که از نگاه معلمان در نظام ارزشیابی سنتی نمره برای دانش آموزان یک تقویت کننده مثبت عمل می کرد که در نظام کیفی به این مسئله توجهی نشده است. معلمان مشکل ابزارهای ارزشیابی توصیفی را شامل عدم دقت ،وقت گیر بودن دانسته اند. نامناسب بودن فضا و امکانات مدرسه برای اجرا و عملیاتی طرح (جو کلاسی). قرار گرفتن معلم در جایگاهی ضعیف در مقایسه با ارزشیابی سنتی (جایگاه معلم) و نیاز به تدارکات و همچنین تمهیداتی در اجرای بهتر طرح و سرانجام عدم توجیه و ناآگاهی والدین باعث سردرگمی و در پی آن ایجاد انتظارات نابجا در والدین را از جمله چالش های این طرح بیان کردند. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی توصیفی، ابزارهای ارزشیابی توصیفی، فرآیندهای یادگیری یاددهی. |
وضعیت: پذیرفته شده |