بررسی نقش الگو های ارزشیابی آموزشی در سرزندگی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان |
کد مقاله : 1283-CLASS-FULL |
نویسندگان |
فاطمه عباسی * آموزش پرورش |
چکیده مقاله |
ارزشیابی درونی فرآیندی برای ارزیابی درک دانش آموزان است. در این فرآیند، مدارس و معلمان بر اساس درک آنها از برنامه درسی، عملکرد دانشآموز را قضاوت میکنند. از این رو هدف این پژوهش بررسی تاثیر ارزشیابی آموزشی در پیشرفت تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همهی دانشآموزان مقطع ابتدایی زنجان در سال تحصیلی 1403-1402 است از طریق جدول مورگان 300 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که ارزشیابی آموزشی تاثیر مثبت و معنی داری در پیشرفت تحصیلی و نشاط تحصیلی دانش آموزان دارد در حال حاضر ارزشیابی در آموزش و پرورش زمانی بسیار مورد توجه قرار می گیرد که نشاط و ارتقای برنامه های آموزشی دغدغه اصلی کل نظام آموزشی باشد. کاربرد مدلهای مورد بحث اساساً برای ارزیابها مفید است. مدارس می توانند از هر یک از مدل های ارزیابی برای برنامه های خود جهت بهبود استفاده کنند. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی آموزشی ، پیشرفت تحصیلی ، سرزندگی تحصیلی |
وضعیت: پذیرفته شده |