بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی بر عملکرد و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی سنندج |
کد مقاله : 1279-CLASS-FULL |
نویسندگان |
مریم صلواتی * آموزش وپرورش |
چکیده مقاله |
ارزشیابی مسئله حیاتی در نظام آموزشی است که بررسی عملکرد دانش آموزان و معلمان و به طور کلی آموزش و فرآیند یاددهی ـ یادگیری را هدف قرار می دهد. شناخت و آگاهی و تسلط بر الگوهایی ارزشیابی و آسیب شناسی و کاربرد هر روش و اینکه هر الگوی ارزشیابی با کدام برنامه و روش تدریس تناسب دارد بسیار حائز اهمیت است از این رو هدف این پژوهش بررسی بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی بر عملکرد تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان بود. روش اجرای پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان مقطع ابتدایی سنندج است که در سال تحصیلی3 0-02 مشغول به تحصیل هستند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های عملکرد تحصیلی و بهزیستی تحصیلی استفاده شد.. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که بین استفاده از ارزشیابی توصیفی و بهزیستی تحصیلی (01/0>p ،32/0=r) همچنین بین ارزشیابی توصیفی با بتای 32/0 (01/0>p ،94/4=t) بهطور معناداری قدرت پیشبینی بهزیستی تحصیلی را داردر بنابراین ارزشیابی توصیفی تاثیر مثبت و معنی داری بربهزیستی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان ابتدایی دارد . در تبیین این یافته ها نظام آموزش ابتدایی، به دلیل نقش بی بدیلی که در شکل دهی به بنیان حیات اجتماعی جوامع دارد، از رسالت و جایگاه رفیعی برخوردار است. به گونه ای که می توان تعالی و تحقق اهداف کلان جوامع را متاثر از عملکرد تحصیلیکه نتیجه ارزشیابی توصیفی است دانست. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی توصیفی ، بهزیستی تحصیلی ، عملکرد تحصیلی |
وضعیت: پذیرفته شده |