نقش ارزشیابی توصیفی دریادگیری دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی مدارس شهرچابهار
کد مقاله : 1263-CLASS-FULL
نویسندگان
سیدرضا بلاغت *، بهرام مبارکی
دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده مقاله
هدف این پژوهش تعیین نقش ارزشیابی توصیفی دریادگیری دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی مدارس شهرچابهار از دیدگاه معلمان آن پایه می باشد جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان پایه پنجم ابتدایی شهرستان چابهار می باشند که تعداد آنها برابر با 67نفر(35 مرد و 32 زن) بوده است .تعداد نمونه ها 56 نفر می باشد (30 نفر مرد و 26 نفر زن). روش نمونه‌گیری طبقه ای تصادفی می باشد .روش پژوهش توصیفی ازنوع پیمایشی می باشد و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. پایایی پرسشنامه ها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ 75/0 محاسبه گردیده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای و تی مستقل با استفاده از نرم افزار spss انجام شده است. برای نیل به این هدف ، علاوه بر مطالعات نظری، نظرات کلیه معلمان در مدارس از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که ارزشیابی توصیفی در توانایی حل مساله و مشگل گشایی نقش دارد. هم چنین ارزشیابی توصیفی برتوانایی خلاقیت و تفکر نقادانه دانش آموزان نیز نقش دارد. ارزشیابی توصیفی بر بهره گرفتن از تئوری در زمان عمل توسط دانش آموزان نیز نقش دارد .هم چنین ارزشیابی توصیفی بر توانمندی مراجعه حافظه و یادگیری اطلاعات نقش بالایی دارد ولی ارزشیابی توصیفی بر یادگیری در بین دانش آموزان دختر و پسر نقشی ندارد.
کلیدواژه ها
ارزشیابی توصیفی ، ارزشیابی آموزشی ، یادگیری، چابهار
وضعیت: پذیرفته شده
login