سنجش کلاسی در نظام آموزشی شایستگی‌محور(دانش‌آموزان با نیازهای ویژه)
کد مقاله : 1260-CLASS-FULL
نویسندگان
قباد حسن زاده *1، احمد مطلبی2
1کارشناس سنجش و ارزشیابی سازمان آموزش و پرورش استثنایی
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
چکیده مقاله
دوره متوسطه دوم کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه براساس نتایج بررسی‌های میدانی کارشناسان در طول مدت اجرای آزمایشی این دوره و ضرورت بهبود کیفیت آموزش‌های حرفه‌ای متناسب با شرایط و توانایی‌های جسمی و ذهنی این گروه از دانش آموزان،برنامه‌ریزی درسی(آموزش‌های مهارتی) در این دوره براساس " آموزش مبتنی بر شایستگی" با رعایت استاندادها انجام می‌شود. به دلیل اینکه آموزش حرفه‌ای به روش شایستگی‌محور مطابق رویکرد نتیجه‌محور طراحی شده است،ارزشیابی دانش‌آموز در هر شایستگی براساس معیارهای عملکرد و حسب مورد به صورت شفاهی،کتبی و عملی صورت می‌گیرد.در این الگو معلمان در طراحی آموزشی خود باید چهار نوع ارزشیابی: خودارزیابی، ارزشیابی تشخیصی،ارزشیابی مرحله‌ای یا مستمر و ارزشیابی پایانی(پودمانی) را مورد توجه قرار دهند.
هدف اصلی رویکرد آموزشی شایستگی‌محور در این دوره، تربیت نیروی انسانی کارآمد براساس شرایط خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه می‌باشد که علاوه بر وظایف شهروندی، با استفاده از آموخته‌های خویش در مشاغل مربوط در حد کارگر ساده و یا نیمه‌ماهر به اشتغال بپردازند.
کلیدواژه ها
شایستگی، پودمان، کارورزی، متوسطه دوم کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
وضعیت: پذیرفته شده
login