مزایای سنجش و ارزشیابی با نقشهبرداری از برنامه درسی (روش نوین در ارتقای یادگیری فراگیران) |
کد مقاله : 1219-CLASS-FULL |
نویسندگان |
سیده ملیحه حسینی *1، مریم فرهمندپور2 1دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی تهران 2کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی دانشگاه بیرجند، بیرجند ایران |
چکیده مقاله |
سنجش، جنبهای از برنامه درسی است که نسبتاً مورد غفلت قرار گرفته است. هدف از انجام این تحقیق شناخت ضرورت و اهمیت استفاده از نقشهبرداری برنامه درسی توسط معلمان (در زمینه سنجش و ارزشیابی) برای ارتقای یادگیری واقعی دانشآموزان است. روش تحقیق: این پژوهش به روش سنتزپژوهی انجام شده است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ مقالات علمی معتبر بین سالهای ۲۰۰۰ تا 2021 است. از جستجوی اولیه 200 مقاله و سند در حوزه نقشهبرداری برنامهدرسی به دست آمد. پس از بررسی چکیده اسناد با توجه به دو معیار "کیفیت" و "معتبربودن" 90 سند جهت تحلیل باقی ماند. که در مورد مولفه سنجش و ارزشیابی در نقشه برداری برنامه درسی ۲۰ مقاله مورد بررسی قرار گرفت. روش نمونهگیری هدفمند و تا مرحله اشباع ادامه یافت. طبق یافتههای به_دست آمدۀ از مزایای نقشه برداری برنامه درسی در مولفه سنجش و ارزشیابی برنامه درسی ۴ مضمون عبارتند از (ارزیابی براساس نتایج یادگیری ، سنجش عملکرد واقعی ، سوالات ضروری و ارزیابی اساسی برنامه درسی، سنجش صلاحیت شناختی سطح بالا )استخراج شد. که می توان نتیجه گرفت که اگر معلمان با مفهوم و مراحل کار نقشه برداری برنامه درسی آشنایی پیدا کنند و بتوانند در مدارس از این روش در برنامه درسی خود استفاده کنند باعث می شود ارزیابی و سنجش دانش آموزان واقعی تر و معنادارتر شود و مبتنی بر نیاز فارغ التحصیلان و بازار کار خواهد شد. درنتیجه ارتقای یادگیری دانش-آموزان به وسیله نقشه برداری برنامه درسی افزایش خواهد یافت. |
کلیدواژه ها |
: سنجش، ارزشیابی، نقشه برداری برنامه درسی، ارتقای یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |