مزایای سنجش و ارزشیابی با نقشه‌برداری از برنامه درسی (روش نوین در ارتقای یادگیری فراگیران)
کد مقاله : 1219-CLASS-FULL
نویسندگان
سیده ملیحه حسینی *1، مریم فرهمندپور2
1دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی تهران
2کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی دانشگاه بیرجند، بیرجند ایران
چکیده مقاله
سنجش، جنبه‌ای از برنامه درسی است که نسبتاً مورد غفلت قرار گرفته است. هدف از انجام این تحقیق شناخت ضرورت و اهمیت استفاده از نقشه‌برداری برنامه درسی توسط معلمان (در زمینه سنجش و ارزش‌یابی) برای ارتقای یادگیری واقعی دانش‌آموزان است.
روش تحقیق: این پژوهش به روش سنتزپژوهی انجام شده است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ مقالات علمی معتبر بین سال‌های ۲۰۰۰ تا 2021 است. از جستجوی اولیه 200 مقاله و سند در حوزه نقشه‌برداری برنامه‌درسی به دست آمد. پس از بررسی چکیده اسناد با توجه به دو معیار "کیفیت" و "معتبر‌بودن" 90 سند جهت تحلیل باقی ماند. که در مورد مولفه سنجش و ارزشیابی در نقشه برداری برنامه درسی ۲۰ مقاله مورد بررسی قرار گرفت. روش نمونه‌گیری هدف‌مند و تا مرحله اشباع ادامه یافت. طبق یافته‌های به_دست آمدۀ از مزایای نقشه برداری برنامه درسی در مولفه سنجش و ارزشیابی برنامه درسی ۴ مضمون عبارتند از (ارزیابی براساس نتایج یادگیری ، سنجش عملکرد واقعی ، سوالات ضروری و ارزیابی اساسی برنامه درسی، سنجش صلاحیت شناختی سطح بالا )استخراج شد. که می توان نتیجه گرفت که اگر معلمان با مفهوم و مراحل کار نقشه برداری برنامه درسی آشنایی پیدا کنند و بتوانند در مدارس از این روش در برنامه درسی خود استفاده کنند باعث می شود ارزیابی و سنجش دانش آموزان واقعی تر و معنادارتر شود و مبتنی بر نیاز فارغ التحصیلان و بازار کار خواهد شد. درنتیجه ارتقای یادگیری دانش-آموزان به وسیله نقشه برداری برنامه درسی افزایش خواهد یافت.
کلیدواژه ها
: سنجش، ارزشیابی، نقشه برداری برنامه درسی، ارتقای یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
login