تحلیلی عمیق از تقویت انگیزه و استقلال فراگیران از طریق ارزشیابی تکوینی
کد مقاله : 1213-CLASS-FULL
نویسندگان
رضا بخششی عتیق *1، سلوی کاظمی پور خبازی2
1آموزش و پرورش
2دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده مقاله
ارزشیابی تکوینی را می توان بخشی جدایی ناپذیر از آموزش و یادگیری دانست، چرا که ارزشیابی تکوینی بر یادگیری دانش آموزان تاثیر می گذارد و این یادگیری بر ارزشیابی دانش آنها تأثیر می گذارد. انگیزه دانش آموزان درست در مرکز این رابطه دوطرفه قرار می گیرد زیرا فرض بر این است که ارزشیابی تکوینی بر ارضای نیاز دانش‌آموزان در مورد استقلال، شایستگی ها، مرتبط بودن، و انگیزه خودمختار آنها تاثیر می گذارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر ارزشیابی تکوینی بر انگیزه خودمختار دانش آموزان ایرانی و عملکرد ارضای نیاز دانش آموزان به عنوان یک میانجی در رابطه میان این دو متغیر است. در این تحقیق دویست و بیست دانش آموز دوره اول به پرسشنامه ای در مورد دیدگاه شان در مورد روش های ارزشیابی تکوینی به کار برده شده در طول سال تحصیلی (کیپر و همکاران، 2018) پاسخ دادند و همچنین میزان نیازهای اساسی خود در مورد استقلال، نا امیدی و انگیزه یادگیری را با تکمیل کردن مقیاس ارضای نیازهای روانشناختی اساسی و نا امیدی (چن و همکاران، 2015) تعیین کردند. نتایج تحقیق نشان دهنده تاثیر معنادار ارزشیابی تکوینی بر میزان حس رضایت دانش آموزان از استقلال و انگیزه یادگیری خودمختار است. مطالعه حاضر مزایای ارزشیابی تکوینی را به معلمان نشان می دهد و آنها را به استفاده هرچه بیشتر این نوع ارزشیابی در کلاس های خود تشویق می کند.
کلیدواژه ها
ارزشیابی تکوینی، انگیزه، انگیزه خودمختار، استقلال، نا امیدی
وضعیت: پذیرفته شده
login