جایگاه تکنولوژی آموزشی در شیوه های نوین سنجش شناختی |
کد مقاله : 1212-CLASS |
نویسندگان |
فائزه حسنی *1، زینب اکبرزاده2 1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران ایران 2دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش برای افراد با نیازهای ویژه،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ، ایران |
چکیده مقاله |
سنجش بخش جدایی ناپذیر از فرآیند آموزش است واز اهمیت ویژهای برخوردار میباشد. امروزه پیشرفت فناوریهای نوین موجب تغییر در نحوه یادگیری وآموزش شده است و متناسب با آن، سنجش نیز دچار تغییر شده است.از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه تکنولوژی آموزشی در شیوه های نوین سنجش شناختی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و رویکرد بهکار گرفته شده کیفی و از نوع مرور ادبیات است. در مطالعه حاضر،اطلاعات مورد نیاز درباره جایگاه تکنولوژی آموزشی در شیوه های نوین سنجش شناختی با تلفیقی از مطالعه منابع کتابخانهای، بررسی آثار پژوهشی و با جستجو در پایگاههای اطلاعاتی معتبر همچون پایگاه مرکز اطلاعات جهاد دانشگاهی، نورمگز، پرتال جامع علوم انسانی،سیویلیکا،گوگل اسکالر،اریک و....گردآوری و طبقهبندی شدند.پس از گردآوری و بررسی منابع مختلف، پژوهشگران به ۳ مولفه مهم و تاثیرگذار در راستای جایگاه تکنولوژی آموزشی در شیوه های نوین سنجش شناختی دست یافتند که این مولفهها عبارتند از: ۱. معرفی تکنولوژی آموزشی۲. معرفی شیوه های نوین سنجش شناختی ۳. ارتباط تکنولوژیآموزشی با شیوههای نوین سنجش شناختی. یافته های پژوهش بیانگر آن است که امروزه گستره تکنولوژی در ابعاد مختلفی چون آموزشی وسعت پیدا کرده است. ودر این راستا استفاده از آن در سنجش شناختی و سنجش برای یادگیری میتواند موثر واقع گردد.بررسیها نشاندادهاست، تکنولوژیهای مفیدی در حیطه سنجش شناختی وجود دارند که میتوانند در فرایند یادگیری موثر باشند. |
کلیدواژه ها |
سنجش نوین،تکنولوژی آموزشی،سنجش شناختی،آموزش،یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده |