مروری بر الزامات ابزار های آزمون ساز آنلاین |
کد مقاله : 1211-CLASS-FULL |
نویسندگان |
زهرا سادات اعتصامی * دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان آموزگار ابتدایی |
چکیده مقاله |
در راستای جهانی شدن مقولهی آموزش ، کاربرد فناوریها در آن روز به روز گسترش مییابد. ارزشیابی به عنوان جزء لاینفک آموزش نیز با استفاده از فناوری میتواند به امکاناتی دست یابد که در ارزشیابیهای سنتی ممکن نبود. بدون شک برای بهرهگیری از ارزشیابیهای آنلاین به ابزارهای سازندهی آن نیاز است. این ابزار ها باید براوردهی ویژگیهای یک آزمون استاندارد باشند و همین مسئله انتخاب ابزار مناسب را از میان انبوه آزمونسازها دشوار میکند. در این پژوهش با مرور منابع و اسناد کتابخانهای به دستآمده از سال 2018 تا 2024 در پایگاه scholar با کلید واژههای مرتبط و برگزیدن 20 مقاله به کمک پروتکل پریزما برای ورود به پژوهش، به ویژگیهای ارزشیابی انلاین استاندارد و به تبع امکانات ابزارهای آزمونساز دست یافت. نتایج حاکی از آن است که یک آزمونساز آنلاین باید قابلیت طراحی انواع سوالات و ارزشیابیها، امکان ارائهی آزمون به فراگیران، برقراری امنیت آزمون، استفاده از هوش مصنوعی در بازخوردها، طراحی سوالات و... داشته باشد. آزمون ساز socrative با امکان مختلف ازجمله ساخت آزمون آنلاین گروهی به عنوان بازیوار سازی ارزشیابی می تواند نمونهای از ابزارهای با کیفیت باشد. در پایان پژوهش، چکلیست انتخاب یک ابزار آزمون ساز ارائه شده است. |
کلیدواژه ها |
آزمون آنلاین، آزمون ساز، ارزشیابی آنلاین، ابزار ساخت آزمون |
وضعیت: پذیرفته شده |