آناکاوی وضعیت سنجش فرایند یاددهی-یادگیری و سنجش کلاسی معلمان؛ مطالعه ترکیبی
کد مقاله : 1205-CLASS-FULL
نویسندگان
حسین حاجتی کاجی *
آموزش و پرورش چهار محال بختیاری
چکیده مقاله
تغییرات در حوزه سنجش فرایند یاددهی-یادگیری و آموزش کلاسی، سه پارادایم«ارزیابی برای یادگیری (AFL)»، «ارزیابی به عنوان یادگیری(AAL)»و «ارزیابی یادگیری(AOL)»را پشت ‌سرگذاشته است، در این مطالعه، به منظور آناکاوی میزان آگاهی و نحوه به کاربست پاردایم های سه‌گانه سنجشی به وسیلۀ معلمان در فرایند یاددهی-یادگیری در کلاس، سه‌مرحله متوالی الف) مرور پیشینه پژوهش و مصاحبه با متخصصان برای شناسایی نشانگرها به تفکیک پاردایم های سه‌گانه سنجش؛ ب) اجرای پرسش‌نامه برای اندازه‌گیری میزان آشنایی معلمان با پاردایم های سه‌گانه و ج) تدوین سیاهه رفتار و مشاهده عملکرد سنجشی 10 معلم در فرایند یاددهی- یادگیری در کلاس، طی شد. انتخاب نمونه، به شیوه هدفمند و در دسترس بوده است. داده‌های مرحله دوم، با استفاده از پرسش‌نامه ‌محقق‌ساخته و با بررسی دیدگاه 40 نفر از معلمان شهرستان اردل گردآوری شد. مقایسه میانگین رتبه‌ها با استفاده از آزمون‌ فریدمن نشان‌داد که تفاوت معناداری بین رعایت مصادیق سه پاردایم وجود دارد؛ این تفاوت به‌گونه‌ای است که پاردایم سنجش یادگیری(AOL) 96درصد، بیش‌ترین میزان رعایت مصادیق در فرایند یادگیری داشت. رعایت مصادیق مربوط به پاردایم سنجش به عنوان یادگیری(AAL)، با 40 درصد، کمترین میزان را داشت. رعایت نکردن 58 درصد از مصادیق مربوط به پاردایم سنجش به عنوان یادگیری(AAL)در کلاس‌های مشاهده شده، ضرورت توجه و آموزش دوچندان این مهم را مورد تاکید کرد. به‌طور کلی، نتایج از آگاهی ناچیز و توجه حداقلی به مصادیق پاردایم سنجش به عنوان یادگیری(AAL)به عنوان پاردایم زمینه‌ساز در تربیت شهروندی، حکایت دارد.
کلیدواژه ها
سنجش یاددهی- یادگیری، سنجش به عنوان، برای و به مثابه یادگیری، سنجش کلاس،معلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
login