بررسی راهکارهای افزایش کیفیت ارزشیابی در آموزش وپرورش باتاکید برساحت های شش گانه تربیتی |
کد مقاله : 1165-CLASS-FULL |
نویسندگان |
معصومه اسدیان * فرهنگی |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضربا هدف بررسی و شناسایی راهکارهای افزایش کیفیت ارزشیابی در آموزش وپرورش باتاکید برساحت های شش گانه تربیتی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی ازنوع کتابخانه ای، وازنظرهدف کاربردی است،آموزش و پرورش از مهمترین نهادهای اجتماعی می باشد،در واقع،کیفیت فعالیت سایر نهادهای اجتماعی تا اندازه زیادی به چگونگی عملکرد آموزش و پرورش بستگی دارد. کیفیت در حال حاضر یکی از محورهای اصلی همه مباحث آموزشی است و ارتقای آن مهمترین وظیفه وزارت آموزش و پرورش است.عوامل موثربرکیفیت آموزشی به طورخلاصه این عوامل می باشد. 1-ویژگی های معلم 2-امکانات و تجهیزات 3-مدیر مدرسه 4-ویژگی های دانش آموز 5-خانواده 6-اهداف آموزشی 7-روش تدریس. شناسایی مؤلفه های کیفیت که محوریترین موضوع است، با شناسایی این مؤلفه ها از دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت، مدیران، و برنامه ریزان تعلیم و تربیت می توانند کیفیت مدارس را بسنجند و عوامل مهم را تشخیص و به آنها اولویت بدهند و خط فکری مناسبی را جهت بهبودکیفیت فعالیتهای مدارس درپرتوساحت های شش گاته تربیتی داشته باشند و فعالیتهای مدرسه ای را به گونه ای سامان بخشند که کیفیت پایدار تحقق یابد. و موجب افزایش کیفیت انواع ارزشیابی خواهدشد. ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، فرآیند جمعآوری سازمانیافته اطلاعات بهمنظور بررسی عملکرد یادگیرندگان برای تشخیص میزان پیشرفت آنان بر اساس ملاک های معین است تا مشخص شود فعالیتهای معلم و دانشآموز تا چه اندازه به نتایج مطلوب رسیده است در نوشتار حاضر راهکارهایی جهت حل مشکلات کنونی نظام آموزشی و ارتقای کیفیت آن ارایه شده است. |
کلیدواژه ها |
آموزش و پرورش،ارزشیابی،راهکار،ساحت،کیفیت آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده |