بررسی روش های خلاق ارزشیابی در درس مطالعات اجتماعی |
کد مقاله : 1163-CLASS-FULL |
نویسندگان |
فائزه شمس الدین قطرم *1، هانیه منصوری خسروی2 1دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی، گروه تعاون و رفاه اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران/دبیر آموزش وپرورش ناحیه2یزد 2دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران/دبیر آموزش وپرورش ناحیه2یزد |
چکیده مقاله |
آموزش و ارزشیابی رکن جدایی ناپذیر در فرایند تعلیم و تربیت است. ارزشیابی یکی از عناصر مهم فرآیند آموزشی است که می تواند بر کیفیت و کمیت یادگیری دانش آموزان تأثیر بگذارد. امروزه با نوین تر شدن روش ها و فنون تدریس، لازم است روش های ارزشیابی نیز تغییر کنند. زمانیکه دبیران در ارزشیابی نیز خلاقیت خود را نشان دهند علاوه بر توجه بیشتر دانش آموزان به این فرایند، منجر به بانشاط شدن فضای کلاس نیز می شود. هدف از این پژوهش معرفی ابزارهایی برای تنوع بخشیدن به پرسش شفاهی در کلاس است. روش انجام تحقیق کتابخانه ای که با رویکرد تحلیلی-کاربردی صورت گرفت. به گونه ای که نویسندگان خود این روش ها را ابداع و انجام داده اند و فواید استفاده از این ابزارها را با توجه به منابع مکتوب و تجربه زیسته خود بیان کرده اند. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که استفاده کردن از مکعب های پرسشی، روش های مسابقه ای، چوب های رنگی و روش حافظه دیداری موجب علاقه مندی دانشآموزان به یادگیری و ایجاد فضایی شاداب در محیط آموزشی خواهد شد. ارزشیابی می تواند یک ابزار قدرتمند برای بهبود یادگیری باشد اگر به صورت مناسب، منصفانه، متنوع و مشارکتی انجام شود. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی، یادگیری، دانش آموزان، ابزارهای خلاق |
وضعیت: پذیرفته شده |