سنجش سواد معلمان جدید در شهرستان قوچان؛ شناسایی نقاط قوت، ضعف و ارائه راهکارهای بهبود |
کد مقاله : 1118-CLASS-FULL |
نویسندگان |
محمود رضایی * دبیررسمی آموزش وپرورش/مدرس دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
سواد معلمان، به عنوان مجموعهای از دانش، مهارتها و تواناییهای لازم برای تدریس اثربخش، نقشی کلیدی در کیفیت آموزش و پرورش ایفا میکند. معلمان جدید، به عنوان ورودیهای جدید به نظام آموزشی، نقشی مهم در ارتقای کیفیت آموزش و پرورش دارند. هدف از این پژوهش، شناسایی نقاط قوت و ضعف سواد معلمان جدید در شهرستان قوچان و ارائه راهکارهای بهبود آن بود.این پژوهش در دو فاز انجام شد:در فاز اول موارد زیر مورد بررسی قرارگرفت؛ مروری بر ادبیات پژوهشی مرتبط با سواد معلمان و ابعاد مختلف آن،بررسی و تحلیل پرسشنامههای موجود در زمینه سنجش سواد معلمان،مصاحبه با متخصصان تعلیم و تربیت و معلمان باتجربه برای شناسایی مؤلفههای کلیدی سواد معلم در فاز دوم که پس از جمع آوری اطلاعات اولیه انجام شد موارد زیر مورد توجه قرارگرفت،طراحی و تدوین پرسشنامه بر اساس یافتههای فاز اول،اعتبارسنجی پرسشنامه با استفاده از روشهای مختلف،تعیین روایی و پایایی پرسشنامه،اجرای پرسشنامه بر روی نمونهای از معلمان جدید در شهرستان قوچان،تحلیل دادهها و شناسایی نقاط قوت و ضعف سواد معلمان جدید،ارائه راهکارهای بهبود سواد معلمان جدید.ازیافته های این پژوهش می توان به کشف ابعادو مولفه های کلیدی سواد معلم اشاره کرد ضمن اینکه این پژوهش نشان داد که سواد معلمان جدید در شهرستان قوچان در برخی از ابعاد مانند دانش تخصصی و نگرشهای حرفهای در سطح مطلوبی است، اما در برخی از ابعاد مانند مهارتهای تدریس و دانش تربیتی نیاز به بهبود دارد. برای ارتقای سواد معلمان جدید، لازم است برنامههای توانمندسازی متناسب با نیازهای آنها طراحی و اجرا شود. |
کلیدواژه ها |
سواد معلمان، معلمان جدید، کیفیت بخشی، قوچان، نقاط قوت و ضعف، بهبود عملکرد ، برنامههای توانمندسازی |
وضعیت: پذیرفته شده |