طراحی آموزشی مبتنی بر گیمیفیکیشن برای سنجش پنهان دانش آموزان با نیازهای ویژه
کد مقاله : 1115-CLASS-FULL
نویسندگان
فاطمه جعفرخانی *1، دریا مغیثی2
1استادیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده مقاله
دانش آموزان با نیازهای ویژه، افرادی را شامل می شوند که مشکلات و ناتوانی هایی دارند که یادگیری آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف این مقاله، معرفی طراحی آموزشی مبتنی بر گیمیفیکیشن در سنجش پنهان کلاسی به عنوان رویکردی جدید برای آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه است. گیمیفیکیشن با گنجاندن عناصر طراحی بازی در فعالیت های یادگیری و سنجش ، تجربیات آموزشی شخصی، جذاب و در دسترس را ارائه می دهد. روش این پژوهش، از نوع توصیفی- تحلیلی است و روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است. یافته های این پژوهش، به بررسی مزایای گیمیفیکیشن برای سنجش کلاس درس به صورت پنهان ، مانند مسیرهای یادگیری سفارشی و توسعه مهارت‌های اجتماعی در فرایند تدریس ویادگیری می پردازد، اما به چالش‌هایی مانند تخصیص منابع، آموزش معلمان، هزینه و دانش طراحی نیز به طور مفصل اشاره می کند. همچنین به معرفی یک مدل پویا برای طراحی موثر آموزش و سنجش در این راستا و ارائه ی راهبرد هایی به منظور طراحی بهتر فعالیت ها پرداخته شد. با توجه به یافته های بدست آمده ، انتظار می رود که سنجش پنهان مبتنی بر گیمیفیکیشن در آموزش ویژه، نویدبخش ایجاد محیط تعاملی و حمایتی برای افزایش کیفیت یادگیری و سنجش کلاسی باشد، مشروط بر اینکه از راهبرد های مناسب طراحی استفاده شود
کلیدواژه ها
طراحی آموزشی، گیمیفکیشن، سنجش کلاسی، دانش آموزان با نیازهای ویژه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
login